آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۶

چکیده

این مطالعه با هدف تعیین تفاوت در عملکرد جسمانی مرتبط با سلامت و حرکت دانشجویان مقاطع مختلف آموزش نظامی انجام شد. برای انجام این مطالعه 99 نفر از دانشجویان دانشگاه افسری اما علی (ع) در سه گروه سال اولی (35 نفر)، سال دومی (33 نفر) و سال سومی (31 نفر) بر اساس نمونه گیری در دسترس بودن انتخاب شدند. در این مطالعه، استقامت تنه با مجموعه آزمون مک گیل ارزیابی شد. تعادل ایستا و پویا نیز به ترتیب با آزمون تعادل لک لک و Y مورد ارزیابی قرار گرفت. برای ارزیابی عملکرد اندام تحتانی از آزمون های لی تک پا، لی سه گانه متقاطع تک پا و آزمون لی تک پا زماندار استفاده شد. همچنین عملکرد اندام فوقانی با آزمون Y اندام فوقانی ارزیابی شد. برای مقایسه تفاوت بین گروهی از آزمون آماری آنوا و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. نتایج آزمون آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد که بین سه گروه سال اول، سال دوم و سال سوم در متغیرهای مرتبط با استقامت همچون فلکشن 60 درجه (005/0=p)، سورنسن (03/0=P)، پلانک (02/0=P)، پلانک از راست (01/0=p)، نمره کل استقامت (001/0=p)، جهت داخلی (001/0=p) و نیز نمره کل عملکرد اندام فوقانی (001/0=p)، عملکردی لی تک پا (001/0=p) و نیز لی سه گانه متقاطع تک پا (001/0=p) تفاوت معنی داری وجود دارد. بر اساس نتایج این مطالعه به نظر می رسد مربیان و متخصصین فعال در حوزه آموزش دانشگاه افسری امام علی (ع) باید تمرینات مرتبط با تعادل و عملکرد اندام فوقانی را در طول دوره برنامه های تمرینی ای مورد استفاده قرار دهند.

Comparison of physical performance related to the health of students of Imam Ali University at different levels of education

This study was conducted with the aim of determining the difference in physical performance related to health and movement of students of different levels of military education. To conduct this study, 99 students of Imam Ali University were selected in three groups first year (35 people), second year (33 people) and third year (31 people) based on availability sampling. In this study, trunk endurance was evaluated with the McGill test series. Static and dynamic balance was also evaluated with stork and Y balance tests, respectively. To evaluate the function of the lower limb, single leg hop test, triple crossover hop for distance and timed single leg hop test were used. Upper limb function was evaluated with upper limb Y test. ANOVA statistical test and Bonferroni's post hoc test were used to compare the difference between groups. The results of one-way analysis of variance showed that there is a difference between the three groups of the first year, the second year and the third year in variables related to endurance such as flexion 60 degrees (p=0.005), Sorensen (P=0.03), plank (P=0.02), right plank (p=0.01), total endurance score (p=0.001) , internal direction (p=0.001) as well as the total score of upper limb function (p=0.001), single leg hop test (p=0.001) and triple crossover hop test (p=0.001). Based on the results of this study, it seems that trainers and specialists active in the field of education of Imam Ali Officer University should use exercises related to balance and upper limb function during training programs.

تبلیغات