نقش مولفه های پیشرفت شغلی فرماندهان در موفقیت شغلی سازمانی فراجا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: پیشرفت شغلی فرماندهان عاملی اساسی در موفقیت سازمانی است، چرا که مستقیماً بر رهبری، پویایی و عملکرد کلی سازمان تاثیرگذار است. هدف از این مقاله شناسایی مولفه های پیشرفت شغلی فرماندهان در راستای افزایش موفقیت شغلی سازمانی در فراجا است.روش: روش انجام تحقیق آمیخته کیفی-کمّی اکتشافی می باشد. جامعه آماری در بخش کمّی شامل فرماندهان ارشد فراجا است که تعداد آنها برابر با 117 نفر بوده و براساس جدول مورگان تعداد 92 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند و در بخش کیفی نمونه گیری هدفمند به روش تصادفی ساده انجام پذیرفت. به منظور تحلیل اطلاعات بدست آمده از مصاحبه ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا استفاده می شود. همچنین در بخش کمّی از مدل معادلات ساختاری مبتنی بر پی ال اس[1] برای اعتباریابی استفاده می شود.یافته ها: در بخش کیفی، در تحلیل محتوای انجام شده 11 محتوای پایه شناسایی شدند که شامل تصمیم گیری استراتژیک، شبکه سازی، مهارت های ارتباطی، جانشین پروری، برنامه ریزی فرآیند، ارزیابی عملکرد سازمانی، تقویت فرهنگ سازمانی، آموزش مداوم، شناخت عملکرد و پاداش، تعادل کار و زندگی کارکنان و رفاه کارکنان می باشند که در سه مقوله سازمان دهنده مهارت های رهبری، شایستگی های تخصصی و ارزش های سازمانی قرار گرفتند. نتایج بخش کمّی پژوهش نشان می دهدکه پیشرفت شغلی مدیران و فرماندهان در راستای موفقیت سازمان دارای سه بعد ارزش سازمانی، مهارت های رهبری و شایستگی های تخصصی بود که هر سه پیش بینی کننده موفقیت سازمانی بودند و در بین این سه مقوله مهارت های رهبری دارای بیشترین تاثیر با ضریب تاثیر 0.627 و شایستگی های تخصصی دارای کمترین تاثیر با ضریب تاثیر 0.109 بود.نتیجه گیری: چنانچه فرماندهان ارشد فراجا مهارت های رهبری، شایستگی های تخصصی و سازمانی خود را تقویت کنند، موفقیت شغلی سازمانی مناسب تری را کسب خواهند کرد، چرا که توسعه مهارت های رهبری و توجه به شایستگی ها باعث بهبود کارایی و عملکرد فرآیندهای سازمان و موفقیت شغلی می شود.The role of the components of the commanders' career development in the career success of the Faraja organization
Background and purpose: The career advancement of commanders is a fundamental factor in organizational success, because it directly affects the leadership, dynamics, and overall performance of the organization. The purpose of this article is to identify the components of the career advancement of commanders in order to increase organizational career success in Faraja.Method: The method of conducting mixed qualitative-quantitative research is exploratory. The statistical population in the quantitative part includes the senior commanders of Faraja, whose number is equal to 117 people, and based on Morgan's table, 92 people were selected as a statistical sample, and in the qualitative part, targeted sampling was done by simple random method. In order to analyze the information obtained from the interviews, the content analysis method is used in the qualitative part. Also, in the quantitative part, the PLS-based structural equation model is used for validation.Findings: In the qualitative part, 11 basic contents were identified in the content analysis, which include strategic decision-making, networking, communication skills, succession planning, process planning, organizational performance evaluation, strengthening organizational culture, continuous training, Recognition of performance and reward, balance of work and life of employees and well-being of employees, which were placed in three organizing categories of leadership skills, specialized competencies and organizational values. The results of the quantitative part of the research show that the career advancement of managers and commanders in line with the success of the organization had three dimensions of organizational value, leadership skills and specialized competencies, which were all three predictors of organizational success, and among these three categories of skills Leadership had the most impact with an impact factor of 0.627 and specialized competencies had the least impact with an impact factor of 0.109.Conclusion: If the senior commanders of Faraja strengthen their leadership skills, specialized and organizational competencies, they will achieve a more suitable organizational career success, because the development of leadership skills and attention to competencies improves efficiency and performance. Organizational processes and career success.