آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

طی یک دهه گذشته نگرانی های زیست محیطی و انتظارات اجتماعی، تصمیم گیرندگان را مجبور کرده است تا زنجیره های تأمین خود را با درنظرگرفتن اثرات زیست محیطی و پاسخگویی و همچنین اهداف اقتصادی طراحی کنند. در پژوهش حاضر، یک مدل ریاضی عدد صحیح مختلط با بهینه سازی اهداف هزینه، تأثیرات زیست محیطی و پاسخگویی توسعه داده شده است تا در خصوص تصمیمات نرخ مالیات کربن، انتخاب نوع فناوری، مکان یابی و ظرفیت تسهیلات سیاست مناسبی اتخاذ شود. در این مدل هم زمان دو منبع ریسک اختلال و عملیاتی برای برخی پارامترها مثل تقاضا و هزینه ها وجود دارد که «عدم قطعیت ترکیبی» نامیده می شود. برای کنترل این نوع عدم قطعیت، یک رویکرد برنامه ریزی تصادفی امکانی با استفاده از مفاهیم برنامه ریزی با محدودیت های اعتبار برای طراحی زنجیره تأمین حلقه بسته پیشنهاد می شود. برای حل مدل چندهدفه از یک رویکرد برنامه ریزی فازی با کارایی بالا استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که نرخ مالیات کربن در حدود 2000 تومان به ازای هر کیلوگرم کربن عدد مناسبی است؛ همچنین برای بهبود سطح پاسخگویی، کاهش تأثیرات زیست محیطی و کاهش هزینه ها بهتر است از فناوری های سبز در مراکز تولید و بازیافت استفاده شود.

Designing a Sustainable Closed-Loop Supply Chain Considering Carbon Tax and Technology Selection in the Battery Industry

Over the past decade, growing environmental concerns and social legislations have forced decision makers to design their supply chains with regard to the environmental impacts, responsiveness, and economic benefits. In this research, a mixed integer linear programming (MILP)  model is developed to optimize the objectives of cost, environmental impacts and responsiveness in order to determine appropriate policies about the decisions of carbon tax, technology selection, location, capacity of facilities. In this model, there are simultaneously two types of disruption and operational risk for some parameters such as demand and costs, which is named hybrid uncertainty. To cope with this type of uncertainty, a possibilistic stochastic programming approach using concepts of credibility constraint programming is proposed to design a closed-loop supply chain. A high-performance flexible programming approach is applied to solve the multi-objective model. Results show that the appropriate rate of carbon tax is around 20000 Rial per kilogram of carbon. The results indicate that in order to optimize the level of responsiveness and reduce the environmental impacts and costs, it is better to use the green technologies in the plants and recycling centers and to establish the plant and distribution centers near the customer zones.

تبلیغات