کلید واژه ها: هاله نور مکتب بغداد عصر عباسی نگارگری قداست مشاغل

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۳۶ - ۵۰
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۶۱

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

بیان مسئله با روی کار آمدن عباسیان، پایتخت از دمشق به بغداد (نزدیک تیسفون پایتخت ساسانی) تغییر مکان داد و به دلیل حمایت سیاسی ایرانیان از عباسیان و نزدیکی جغرافیایی دو پایتخت عباسی و ساسانی، ویژگی های هنر ایرانی بر دیدگاه های زیبایی شناختی عباسی تأثیر گذاشت. از طرفی، قلمروی اسلامی در دوران عباسیان بسیاری از مناطق مسیحی نشین کلیسای شرق را نیز دربر می گرفت. با ورود رجل سیاسی مسیحی به دربار عباسیان، نگاره های خلفای عباسی، در کنار رجل سیاسی مسیحی در قصرهای سلطنتی عباسیان رخ نمود و در این دوره شاهد تلفیق های آغازین اسلام در نقوش آثار هنری اسلامی- مسیحی هستیم. ازجمله بروز و تجلی تقدس مذهبی در آثار هنری این دوره، وجود هاله دور سر اشخاص در مکتب بغداد است. پرسش اصلی پژوهش حاضر، در خصوص نحوه هاله بخشی به افراد در تصاویر و آثار دوره عباسی است و اینکه هنرمند با چه رویکردی افراد را صاحب هاله کرده است؟هدف: دستیابی به نحوه بازنمایی انواع هاله و به تبع آن، شناسایی انواع تقدس یا برتری سیاسی، مذهبی و مشاغل نزد خلفای عباسی، از اهداف اصلی این پژوهش است.روش پژوهش: پژوهش حاضر کیفی و مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی است. روش جمع آوری نمونه ها مبتنی بر اطلاعات کتابخانه ای است. نمونه های مورد مطالعه از بین کتب مصور مکتب بغداد دوره عباسی انتخاب شده است.یافته ها: با استناد به نمونه های مطالعه شده، و علی رغم این تصور که هاله دورِ سر، مختص افراد صاحب منصب و دارای قدرت سیاسی یا صرفاً مذهبی است، هنرمند دوره عباسی با ترسیم هاله، به طبقه بندی افراد ازجمله حاکم، مبادرت ورزیده و آنان را در گروه های علمی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی طبقه بندی کرده و جهت برجسته کردن هرکدام از افراد شاخص در زمینه های مذکور، آنان را با هاله های گوناگون محدود و مصور کرده است. به این ترتیب، افراد به واسطه جایگاه، موقعیت اجتماعی و مشاغل خود دارای هاله گردیده اند.

Investigating the Representation of Sanctity Types in the Paintings of the Baghdad School Based on Halo-Status

Problem Definition: When the Abbasids came to power, the capital was moved from Damascus to Baghdad (near Tisphon, the Sassanid capital), and due to the political support of the Iranians to the Abbasids and the geographical proximity of the two capitals, the characteristics of Iranian art influenced the Abbasid aesthetic views. On the other hand, the Islamic territory during the Abbasid era also included many Christian areas of the Eastern Church. With the arrival of the Christian politician to the Abbasid court, the images of the Abbasid caliphs appeared next to the Christian politicians in the royal palaces of the Abbasids, and in this period we witness the initial integration of Islam in the motifs of Islamic-Christian artworks. Regarding the emergence and manifestation of religious sanctity in the artworks of this period, a halo around the heads of individuals in the Baghdad school is prominent. The key question of the current research is: “How to assign a halo to people in the pictures and artworks of the Abbasid period, and with what approach did the artists design the halo around people”?Objective: The present research aims to find the way of representing the halo and, accordingly, identifying the sanctity or political, religious, and business superiority among the Abbasid caliphs.Research Method: The current research is qualitative and is conducted based on the descriptive-analytical method. The method of collecting samples is based on the library data. The studied samples are selected from the illustrated books of the Baghdad School of the Abbasid period.Results:  The result of the present research, based on the studied samples, shows that although the halo around the head is reserved for people who hold positions and have political or religious power, by drawing the halo, the artist of the Abbasid period attempted to categorize people, including the ruler, and classified them into scientific, religious, political, and social groups. Moreover, to highlight each of the prominent people in the mentioned fields, the artist has limited and illustrated them with a different halo. Accordingly, people have a halo due to their status, social position, and jobs.

تبلیغات