آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

  این تحقیق باهدف شناسایی مؤلفه های تجاری شدن ورزش فوتبال در ایران، با استفاده از روش آمیخته اکتشافی (تحلیل مضمون و دلفی)، انجام شده است. اعضای پانل بر اساس روش نمونه گیری هدفمند تعداد 42 نفر می باشند. یافته ها نشان داد: تعداد 8 مضمون به عنوان تم های نهایی شناسایی شدند که عبارت اند از: 1. رواج خریدوفروش و قیمت گذاری فوتبالیست ها؛ 2. مادی شدن اکثر فعالیت ها در جامعه؛ 3. تأمین منابع مالی برای فعالیت های مرتبط با فوتبال؛ 4. انگیزه های فردی فوتبالیست ها؛ 5. انگیزه های سودجویانه دلالان؛ 6. رسانه ها و فضای مجازی؛ 7. بُعد سوداگری فوتبال و 8. پیامدهای تجاری شدن فوتبال. سپس این مضامین در دو راند (دلفی) مورد داوری متخصصان و خبرگان قرار گرفت و نتایج نشان داد: برای مؤلفه های تجاری شدن فوتبال تعداد 12 مؤلفه؛ برای مؤلفه های انگیزه باشگاه ها و مؤسسات ورزشی در تجاری سازی فوتبال تعداد 14 مؤلفه؛ برای مؤلفه های انگیزه فوتبالیست ها در تجاری سازی فوتبال تعداد 12 مؤلفه؛ برای مؤلفه های انگیزه مؤسسات و شرکت های رسانه ای در تجاری سازی فوتبال تعداد 11 مؤلفه؛ برای مؤلفه های نتایج تجاری سازی فوتبال تعداد 17 مؤلفه موردتوافق کارشناسان و متخصصان قرار گرفت. یافته ها نشان داد: اکثر فعالیت های مرتبط با فوتبال صرفاً به خاطر کسب درآمد و جنبه اقتصادی انجام می گیرد و امر تجاری سازی فوتبال بی تأثیر از عامل اقتصادی و مالی نیست.

Identifying the Components of the Football Commercialization in Iran

This research was conducted with the aim of identifying the components of football commercialization in Iran using a mixed exploratory method (thematic analysis and Delphi). The panel members, selected based on the purposeful sampling method, are 42 people. As the findings revealed, eight themes were identified as the final themes, including 1. Prevalence of buying, selling, and pricing the football players; 2. Materialization of most activities in society; 3. Providing financial resources for the activities related to football; 4. Individual motivations of football players; 5. Profit-seeking motives of dealers; 6. Media and virtual space; 7. Dimension of football business and trading, and 8. Consequences of football commercialization. Then, these themes were judged by the experts and specialists in two rounds (Delphi), and the results showed that 12 components for the factor of football commercialization; 14 components for the factor of the motivation of sports clubs and institutions in football commercialization; 12 components for the factor of the motivation of football players in commercialization of football; 11 components for the factor of the motivation of media institutions and companies in the process of football commercialization; 17 components for the factor of football commercialization results, were agreed upon by the experts and specialists. The findings showed that most of the activities related to football are done only for the sake of earning money and for its economic aspect, and football commercialization is affected by economic and financial factors.

تبلیغات