بررسی ارتباط الگوهای تصمیم گیری و توزیع منابع در گروه با تعارض های درون گروهی در گروه های آموزشی دانشگاهی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تعارض درون گروهی بخشی از زندگی و کار گروهی است و تقریباً در تمام گروه ها به شکلی وجود دارد و اگر به درستی شناخته نشود و نسبت به آن واکنش صحیح نشان داده نشود کژکارکرد محسوب خواهد شد. بر اساس چهارچوب های نظری موجود متغیرهای بسیار زیادی بر این تعارض و شدت آن دخیلند. این بررسی بر آن است تا ارتباط بین الگوهای تصمیم گیری و نیز توزیع منابع درون گروه را با شدت تعارض های درون گروهی کنکاش نماید. جامعه ی آماری این مطالعه کلیه ی اعضای هیأت علمی گروه های آموزشی دانشگاه های بوعلی سینای همدان و کردستان است که به روش پیمایشی مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج این بررسی نشان می دهد که هرچه الگوی تصمیم گیری در گروه غیرمشارکتی و از بالا به پایین باشد، تعارض بیشتر می شود. همچنین یافته ها نشان می دهد به هر میزان توزیع منابع در گروه (پایان نامه ها، دروس و واحدها و نظایر آن) نامناسب و تبعیض در عملکردها وجود داشته باشد شدت تعارض ها نیز بالاتر می رود.The study of relationship among decision making and resource distribution patterns in group with intra-group conflict at university departments
Intra-group conflict is a part of group work and life and is present in some form at all groups. Being unknown and not replied correctly, it will be a dysfunction. Based on available theoretical viewpoints, many variables impact on it and its effect size. This study, among all of them, is to explore the relation of decision making patterns and resource distribution with intra-group conflict. Population of study is all university departments of Bu-Ali Sina and Kordestan universities (Iran) which have been studied by survey method. Results show that the more decision making is non-participative and top-down, the more is intra-group conflict. Also, prejudice and unequal distribution of resources among group members (such as dissertations, lessons …) increases the conflict.