طراحی و تبیین مدل پارادایمی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار (مطالعه موردی: کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زنان و دختران بیشتر از مردان در معرض استثمار، فقر، خشونت و سوء تغذیه قرار دارند و فرصت تحصیل و آموزش برایشان کمتر فراهم است. کارآفرینی اجتماعی به زنان فرصت می دهد سرنوشت خویش را در دست گیرند. کارآفرینی اجتماعی در مقایسه با سرمایه گذاری سنتی و دولتی، دستیابی به استقلال، توانمندی و مشارکت اجتماعی بیشتری را برای زنان میسر می کند. این مطالعه درصدد است با استفاده از روش پژوهش کیفی و به کارگیری راهبرد نظریه پردازی داده بنیاد به ارائه الگویی از کارآفرینی اجتماعی با رویکرد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در کمیته امداد امام خمینی(ره) بپردازد و عوامل مؤثر بر شکل گیری این فرایند و پیامدهای حاصل از آن را شناسایی و تشریح کند. در این زمینه، با هجده نفر از متخصصان دانشگاهی و مددکاران خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان فارس به عنوان نمونه آماری به صورت نظری و هدفمند و به شیوه نیمه ساختاریافته مصاحبه شد و متن های مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. نتایج نشان داد سیاست های توانمند ساز به منزله پدیده محوری و در تعامل با عوامل دیگر موجب شکل گیری کارآفرینی اجتماعی می شود. نحوه ارتباط این عوامل در مدل نهایی پژوهش نشان داده شده است. ظرفیت سازی، تقویت جسمی روانی و قوانین حمایتی در شکل گیری سیاست های توانمندساز تأثیر بسزایی دارند که درنهایت این نگرش پایه ای برای به وجود آمدن پدیده کارآفرینی اجتماعی می شود.Design of a Social Entrepreneurship Paradigm Model with an Approach to Empowerment of Female Household Heads, Imam Khomeini Relief Foundation, Fars Province (Case Study: The Imam Khomeini Relief Foundation of Fars Province)
It is generally accepted that women and girls are more vulnerable to the exploitation, poverty, violence and malnutrition than men. They have less opportunity for education and training. Social entrepreneurship gives women the opportunity to control their own destinies. It allows women enjoy greater independency, empowerment and social participation than the traditional and state-owned investments. The present study aimed to provide a social entrepreneurship model with an approach to empowerment of female household heads in the Imam Khomeini Relief Foundation and identification and explanation of effective factors in the formation of this process and its consequences through applying a qualitative research method and the Grounded Theory (GT) strategy. In this regard, interviews were conducted with eighteen university experts and family workers from Imam Khomeini Relief Foundation in Fars province as the statistical sample using a semi-structured theoretical and purposive method. The interview results were analyzed in three stages namely the open, axial and selective coding. According to obtained results, empowering policies create the social entrepreneurship and the phenomenon orientation in the interaction with other factors. Relationships of these factors are shown in the final model of research. Capacity-building, physical-psychological boosting and supportive laws have significant effects on the creation of empowering policies. This attitude ultimately becomes a basis for the emergence of social entrepreneurship phenomenon.