شناسایی و سطح بندی موانع ارتقای مدیریتی زنان در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر مدل سازی ساختاری تفسیری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی و سطح بندی موانع ارتقای مدیریتی زنان در نظام آموزش و پرورش است. روش پژوهش، مطالعه موردی است و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری برای سطح بندی موانع و دسته بندی آن ها استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیئت علمی دانشگاه ها تشکیل می دهند که از بین آن ها 13 نفر به عنوان نمونه پژوهش به شیوه هدفمند انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسش نامه خود تعاملی محقق ساخته بود. به منظور سنجش و ارزیابی روایی پرسش نامه از ملاک روایی محتوایی استفاده شد. بدین صورت که پرسش نامه در ابتدا از سوی متخصصان حوزه زنان بررسی و پس از اصلاحات عوامل نهایی تدوین شد. نتایج پژوهش نشان داد که 10 عامل به عنوان موانع نهایی مؤثر بر عدم ارتقای مدیریتی زنان در نظام آموزش و پرورش به حساب می آیند. همچنین، تحلیل حاصل از داده ها به سطح بندی مدل به 8 سطح منجر شد. سطح هشتم مدل شامل هنجارهای مبتنی بر سنت گرایی اند. سطح هفتم شامل غلبه فرهنگ مردسالاری و نگرش کلیشه ای به مدیریت زنان است. تبعیض های جنسیتی نانوشته به عنوان سطح ششم مدل به حساب می آید. عامل های نپذیرفتن مدیریت زنان از سوی کارکنان و همچنین ناتوانی زنان در برخورد قهر آمیز و ریسک ناپذیری مشترکاً به منزله سطح پنجم مدل به حساب می آیند. نداشتن خودباوری و اعتمادبه نفس زنان به منزله سطح چهارم مدل و تعارض شغلی با وظایف خانوادگی نیز به منزله سطح سوم مدل به دست آمد. همچنین، عامل های نپذیرفتن مسئولیت مدیریتی از سوی زنان به منزله سطح دوم و عدم شایسته گزینی به منزله سطح اول است.Identifying and Leveling the Barriers to Women's Promotion in Managerial Posts in Iranian Educational System based on Interpretative Structural Modeling
The purpose of this study is to identify the barriers to women's promotion in management position in Iranian educational system based on Interpretative Structural Modeling. The research method in present study is to identify the factors for categorizing based on qualitative approach as a case study. The participants of the study are consisted of faculty members of Iranian Universities and then among them, 13 faculty members were selected as research sample based on purposeful sampling. To assess the validity of the questionnaire, a content validity criterion was used. The questionnaire was originally reviewed by the experts of the women researches after the final amendments. The data collection tool was a self-interactive questionnaire (ISM) and content validity was confirmed by specialists. The results showed that 10 factors are considered as the factors affecting the barriers to women's promotion in managerial positions in Iranian educational system. Also, factor analysis showed that this model has 8 levels ranged from the deepest and most influential to the most surface. The eighth level of the model was the norms based on religious traditionalism that is as the deepest level of the model. The seventh level of the model is dominance of patriarchal culture and also stereotypical attitude toward women's management. The sixth level of the model is the unwritten gender discrimination. The fifth level is dismissal of women's management by employees, and women's inability to deal violently and not risk-taking. The fourth level of the model is the lack of self-confidence and self-esteem of women. The third level is Job conflict with family duties. The second level is the disapproving women's responsibility for management and finally the first level is lack of suitability in employment.