آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۵

چکیده

عامل جنسیت می تواند تأثیری شگرف بر سازمان داشته باشد یا حتی یک فرد با مشخصه جنسیتی خاص می تواند از سازمانی به سازمانی دیگر درجه پذیرش متفاوتی از الگوها و فرضیه های اصلی سازمان داشته باشد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین جنسیت و فرهنگ سازمانی در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی بود. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. داده های پژوهش در میان مردان و زنان شاغل در کتابخانه ملی و با استفاده از پرسشنامه استاندارد دنیسون با شصت سؤال و چهار بخش گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی، با استفاده از نرم افزار 20/SPSS صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که میان عامل جنسیت و ابعاد چهارگانه فرهنگ سازمانی، که شامل درگیری در کار (مشارکت پذیری)، انطباق پذیری (ثبات و یک پارچگی)، سازگاری (انعطاف پذیری) و رسالت پذیری (مأموریت) هستند، رابطه معناداری وجود ندارد و اختلاف مشاهده شده بین میانگین نمرات برحسب جنسیت با توجه به این ابعاد چهارگانه، که خود شاخص های دوازده گانه در فرهنگ سازمانی دارند، در شاخص های توانمند سازی، تیم سازی، توسعه قابلیت ها، ارزش های بنیادین، هماهنگی و پیوستگی، تغییر پذیری، مشتری گرایی، یادگیری سازمانی، و چشم انداز با متغیر جنسیت معنادار نبوده، اما در شاخص های توافق، جهت گیری استراتژیک، و اهداف و مقاصد این تفاوت معنادار بوده است. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد میانگین امتیازات کلی «فرهنگ سازمانی کتابخانه ملی بر اساس مدل دنیسون» کمتر از سطح متوسط است. بیشترین امتیاز در بُعد درگیر شدن در کار (مشارکت پذیری)، (با میانگین01/3) و کمترین امتیاز در بُعد رسالت پذیری (مأموریت) (با میانگین 83/2) حاصل شده است.

The Relationship between Gender and Organizational Culture (Case Study: National Library of the Islamic Republic)

Gender factor can have a significant impact on the organization or even an individual with certain gender characteristics can be different from organization to organization, the degree of acceptance of the models and assumptions underlying the organization. The purpose of this study was to investigate the relationship between gender and culture at the National Library of the Islamic Republic. This study applied a descriptive- survey. For collecting the survey data, standard questionnaire used. Denison with 60 questions and four sections were collected. Statistical analysis, both descriptive and inferential statistics using SPSS 20 software has been made. The results showed that the average overall score of "corporate culture based on the National Library of Dennison" Less than average level is. Most points after engaging in work (participatory) (mean 01.3) and lowest points in the mission rocker (Mission) (mean 83.2) have been obtained in the field theory has been achieved. The results showed that among the four dimensions of organizational culture that includes gender and conflict at work (participatory), adaptability (stability and integrity), adaptability (flexibility) and taking the mission (mission) are not statistically significant and researcher's claim was not confirmed and the observed difference between the mean scores based on gender, according to the twelve indicators of organizational culture, empowerment, team building, development potential, intrinsic value, consistency and coherence, flexibility, customer orientation, organizational learning and landscape variables, gender was not significant, but Indicators such agreements, strategic direction and goals and this difference was significant.

تبلیغات