نویسندگان: محمد افروغ

کلیدواژه‌ها: ساروق قالی طرح و نقش رنگ

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱ - ۲۳
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۲۶

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۷

چکیده

بیان مسئله: قالی های ساروق، از مهمترین برندهای قالی ایران و از مشهورترین قالی ها نزد مخاطبان جهانی است که از اواسط قرن نوزدهم میلادی تا آغاز جنگ جهانی دوم با مدیریت کمپانی های فرنگی خاصه زیگلر، تولید می شد. نمونه هایی از این قالی ها با طرح لچک و ترنج با ساختاری منحصربه فرد در مجموعه کلرمونت وجود دارد که از منظر نوع نقشه، با نمونه های رایج، متفاوت است. محدودیت منابع پژوهشی جامع و شاخص در مورد قالی ساروق و نمونه های نفیس و صادراتی آن که در گذشته تولید می شد، ضرورت تحقیق در باب این موضوع را بیش از پیش آشکار می کند. پرسش اصلی تحقیق چیستی ویژگی ها و کیفیات بصری و عناصر ساختاری قالی های مجموعه کلرمونت، است. هدف: در پژوهش پیش رو، عناصر ساختاری قالی های ساروقِ بافت ربع آخر قرن نوزدهم میلادی که در مجموعه کلرمونت، نگهداری می گردد، بررسی و تحلیل خواهد شد. عناصر ساختاری و زیباشناختی در این مقاله شامل فضای زمینه، ترنج و سرترنج، لچک، حاشیه و رنگ های به کار رفته است. روش پژوهش: این تحقیق از نوع پژوهش های کیفی و بنیادین و روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری داده ها، کتابخانه ای و جستجو در وب سایت هاست. یافته ها: قالی های تولید اواخر قرن نوزدهم ساروق که با هدف صادرات بافته می شد، تماماً از نوع طرح لچک و ترنج بوده و از منظر نقش و رنگ، منحصربه فرد، اغلب بزرگ پارچه و دارای رنگ های گیاهی اما محدود است. رنگ حاشیه و زمینه بین سه رنگ قرمز، سرمه ای و کِرِم، در حال تغییر است. در برخی از قالی ها رنگ ترنج مرکزی با رنگ حاشیه و لچک یکی است. همه این قالی ها از نوع طرح لچک و ترنج و فرم ترنج مرکزی از تنوع برخودار است. ساختار و هویت نقوش شاخه شکسته (شکسته-منحنی) است. ساختار نقشه و رنگ بندی منطقی و نظم دیداری نقوش، از تفاوت های قالی ساروق با سایر قالی های ایران است.

Analyzing the Structural and Aesthetic Elements of Sarouk Rugs of the Claremont Collection

Problem Definition: Sarouk rugs are one of the most crucial rug brands in Iran and one of the most famous rugs among the world audience, which were produced from the middle of the 19th century until the beginning of World War II under the management of French companies, especially Ziegler. There are samples of these rugs with Corner and Medallion designs and a unique structure in the Claremont collection, which differ from common samples regarding the type of design pattern. The limitation of comprehensive and salient research resources about Sarouk rug and its exquisite and export samples that were produced in the past reveals more of the necessity of research on this issue. The main research question is "What are the features, visual qualities, and structural elements of Claremont Collection rugs?" Objective: In the present research, the structural elements of Sarouk rugs of the last quarter of the 19th century, which are preserved in the Claremont Collection, will be analyzed. This article's structural and aesthetic elements include the background space, Medallion (Toranj) and space above Medallion (Sar Toranj), Corner, Margins, and the colors used. Research Method: This research is qualitative and fundamental, and the research method is descriptive-analytical. The method of collecting data is library-based in addition to searching the websites. Results: The Sarouk rugs produced in the late 19th century, which were woven for export, are all of the Corner and Medallion design and are unique in their design pattern and color. They are often produced on large scales with vegetable dyes. The color of the Margin and background change between red, navy, and ivory colors. In some rugs, the color of the central Medallion is the same as that of the Margin and Corner. All these rugs are various in Corner and Medallion design, and the central Medallion forms the structure and identity of Shakhe Shekasteh motifs (cursive-curve). The structure of the designing pattern, the logical color scheme and the visual order of the motifs are the differences between Sarouk rugs and other Iranian rugs.

تبلیغات