امروزه مدلهای متعددی برای سنجش عملکرد سازمانها مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از مدلهایی که با استقبال گستردهای مواجه شده، مدل کارت امتیازی متوازن است. این مدل در طی سالیان گذشته بسط و توسعه فراوانی یافته و در قالب مدلهای توسعه یافتهای نظیر مدل Sears معرفی گردیده است. هدف این پژوهش معرفی، اجرا و پیادهسازی مدل Sears در بافت کتابخانه های دانشگاهی است. بدین منظور پژوهش حاضر سعی دارد با استفاده از این مدل، عملکرد کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد را ارزیابی کند. روش انجام این تحقیق، توصیفی- پیمایشی و روش جمعآوری دادهها، کتابخانهای- میدانی است. جامعه آماری این تحقیق مشتمل بر کلیة کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد و نیز دانشجویان این دانشگاه میباشد. همچنین، به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آماری توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. یافتههای حاصل از به کارگیری این مدل حاکی از آن است که توجه به مؤلفهها و شاخصهای مدل مذکور تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد کتابخانههای دانشگاهی دارد. همچنین، نتایج حاصل از پیادهسازی این مدل در کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد نشان میدهد میانگین عملکردی نسبتاً پایین کارکنان (با میانگین 73/2) که نشأت گرفته از رضایت شغلی و تعهد سازمانی نسبتاً کم (بهترتیب با میانگین 6/2 و 8/2) میباشد، به کیفیت خدمات دریافتی نسبتاً پایین (با میانگین 5/2) منجر گردیده است. این به نوبة خود به رضایت نسبتاً پایین دانشجویان استفادهکننده از خدمات کتابخانه (با میانگین 4/2) انجامیده و در نتیجه باعث شده است میزان استفاده از منابع اطلاعاتی کتابخانه مرکزی این دانشگاه در حد مطلوب نبوده و پایینتر از میزان متوسط میباشد. در پایان پیشنهادهایی به منظور بهبود عملکرد و اثربخشی کتابخانههای دانشگاه بخصوص کتابخانه مرکزی به مسئولان ذی ربط ارائه میگردد