آموزش و پرورش متعالی

آموزش و پرورش متعالی

آموزش و پرورش متعالی دوره اول تابستان 1400 شماره 2

مقالات

۱.

ارزیابی کمّی و کیفی پایان نامه های کارشناسی ارشد آموزش و پرورش استان مازندران

کلید واژه ها: ارزیابی کمی ارزیابی کیفی پایان نامه های کارشناسی ارشد آموزش و پرورش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 691 تعداد دانلود : 314
هدف پژوهش، ارزیابی کمّی و کیفی پایان نامه های کارشناسی ارشد آموزش و پرورش استان مازندران بود. پژوهش از بعد هدف کاربردی و از نوع پژوهش های توصیفی- تحلیل محتوا بوده است. جامعه ی آماری بخش کیفی خبرگان جامعه ی علمی و متخصصان دانشگاهی و در بخش کمّی تمام پایان نامه های دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به تعداد کل 3367 پایان نامه می باشد که در پنج گرایش گروه علوم تربیتی از سال تحصیلی 99-90 ارایه شده است. روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای بود و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان مشخص شد. برای جمع آوری داده های کیفی از مصاحبه های ساختاریافته(ده سؤالی) استفاده شد. در بخش کمّی بر اساس معیارهای استخراج شده از مرحله ی کیفی به طراحی پرسشنامه ی محقق ساخته پرداخته شد. به منظور تعیین پایایی ابزار گردآوری اطلاعات از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های یومان ویتنی، رتبه بندی فریدمن، مطلوبیت با استفاده از نرم افزار Spss23 انجام شد. یافته ها نشان داد که از مجموع هجده بخش پایان نامه های کارشناسی ارشد بررسی شده، بخش نتیجه گیری در وضعیت کمتر مطلوب و بخش های (چکیده، بیان مسأله، اهداف پژوهش، ...) در وضعیت نسبتاً مطلوب و در نهایت بخش های عنوان، کلیدواژه ها، مقدمه، جامعه، نمونه و نمونه گیری، پیوست ها و اصول نگارش صحیح در وضعیت مطلوب قرار گرفته اند. درواقع، با توجه به میانگین رتبه ای، بیشترین ضعف به ترتیب در بخش های نتیجه گیری، بیان مسأله و اهمیت و ضرورت تحقیق وجود دارد و بیشترین نقطه ی قوت پایان نامه ها در بخش های کلیدواژه ها، پیوست ها و روش تحقیق بوده است.
۲.

تأثیر مسئولیت اجتماعی بر رضایت مندی و وفاداری فراگیران به منظور ارایه مدل (مورد مطالعه مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی)

کلید واژه ها: رضایتمندی مدارس سما مسئولیت اجتماعی وفاداری فراگیران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 624 تعداد دانلود : 612
     پژوهش حاضر با هدف تحلیل تأثیر مسئولیت اجتماعی بر رضایتمندی و وفاداری فراگیران مدارس غیر دولتی سما، وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی انجام گردید. هدف کاربردی و روش پژوهش علّی-مقایسه ای بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری را والدین دانش آموزان مدارس سما کل کشور تشکیل دادند که در زمان انجام این پژوهش بر اساس جدول مورگان و نرخ بازگشت پرسشنامه ها 256 نفر به طور تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده های پژوهش پرسشنامه بود که برای مسئولیت اجتماعی از پرسشنامه کارول(1991)، رضایتمندی فان(1998) و پرسشنامه وفاداری کیم(2006) استفاده شد که البته با توجه به اپیدمی بیماری کرونا پرسشنامه ها به صورت مجازی در اختیار نمونه های آماری قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 89/0، 87/0 و 91/0 محاسبه شد. از آزمون های توصیفی و استنباطی کلموگراف اسمیرنوف استفاده گردید و با استفاده از روش حداقل مربعات جزیی، برازش مُدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در مدارس غیر دولتی سما، چهار نوع مسئولیت شامل: اقتصادی، اجتماعی، بشردوستانه و قانونی مطرح است که اجرای آنها تأثیر مستقیمی بر رضایتمندی و وفاداری والدین و دانش آموزان دارد. در واقع مدیران مدارس سما با اهمیت دادن به مسئولیت اجتماعی سازمان خود و ارائه خدمات پایدار و مسئولانه به والدین و دانش آموزان و رعایت منشورهای اخلاقی و استفاده از دبیران مجرب و امکانات و تجهیزات به روز، می توانند رضایتمندی آنها را تأمین نموده و سبب افزایش وفاداری والدین به مدارس گردند.
۳.

آسیب شناسی آموزش های زیست محیطی در وزارت آموزش و پرورش ایران

کلید واژه ها: آموزش زیست محیطی وزارت آموزش و پرورش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 848 تعداد دانلود : 391
پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی آموزش های زیست محیطی در وزارت آموزش و پرورش طراحی و اجرا گردید. روش انجام این پژوهش پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کارشناسان وزارت آموزش و پرورش بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 169 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش تعیین گردید و با توجه به نرخ بازگشت پرسشنامه ها که86% بود، تعداد 145 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مُدل ویس بورد بود که دارای دو بخش جمعیت شناختی و سؤالات اصلی  تعداد بیست و دو سؤال بود، که به دلیل اپیدمی بیماری کرونا به صورت مجازی در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از روش های آماری کُلوموگراف اسمیرنف، آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و همچنین آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان داد که شش عارضه اهداف، ساختار، پاداش، مکانیزم های مفید، ارتباطات و رهبری از جمله عارضه های مربوط به آموزش های زیست محیطی در وزارت آموزش و پرورش بودند که در این بین وضعیت عارضه اهداف، نسبت به سایر عارضه ها در شرایط نامناسب تری قرار داشت. بنابراین نتیجه گرفته می شود که مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش باید به اهداف در جهت بهبود آموزش های زیست محیطی توجه بیشتری نمایند.
۴.

آموزش و پرورش متعالی در پرتو الگوی ذهنی تعالی فردی معلمان

کلید واژه ها: تعالی تعالی فردی روش کیو

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 409 تعداد دانلود : 141
    هدف پژوهش حاضر آموزش و پرورش متعالی در پرتوی الگوی ذهنی تعالی فردی معلمان است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از جهت داده های تحلیل شده از نوع ترکیبی(آمیخته) اکتشافی است. از آنجایی که هدف، شناخت الگوهای ذهنی معلمان نسبت به تعالی فردی می باشد، روش کیو در بخش کیفی به کار گرفته شده است. مشارکت کنندگان در بخش کیفی ده نفر از استادان دانشکده های علوم تربیتی، مدیران و معاونان موفق مدارس استان خراسان رضوی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. مشارکت کنندگان تکمیل کننده جداول کیو، دوازده نفر از معلمان برجسته آموزش و پرورش با سابقه درخشان می باشند که جداول مذکور در اختیار آنها قرار گرفت. در این پژوهش برای باورپذیری در بخش کیفی از درگیری طولانی مدت استفاده شده است. برای سنجش میزان اعتبار ابزار گردآوری داده ها در بخش کمّی از روایی صوری استفاده شد و پژوهشگر گزینه های کیو را به تأیید مدیران و مسئولان شرکت رسانده است. پایایی ابزار پژوهش از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که نشان دهنده اعتماد بالای عبارات کیو و نتایج مرتب سازی آنها در نمودار کیو است. نتایج نشان داد که بیشترین اجماع بر عامل یک (قابلیت های فردی) به میزان 15.994و کمترین اجماع بر عامل سوم (قابلیت های حرفه ای) با 13.079 می باشد. لازم به ذکر است که قابلیت های روان شناختی، در دسته بندی دیدگاه ها از رتبه دوم برخوردار است.
۵.

تأثیر آموزش فنی و راهبردهای فراشناختی به شیوه گروهی بر اثربخشی آموزش کارآفرینی

کلید واژه ها: آموزش فنی راهبردهای فراشناختی به شیوه گروهی آموزش کارآفرینی و هنرستان کار و دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 204 تعداد دانلود : 949
    هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر آموزش فنی و راهبردهای فراشناختی به شیوه گروهی بر اثربخشی آموزش کارآفرینی دانش آموزان هنرستان کار و دانش شهر ساری ناحیه یک بود. روش پژوهش حاضر، شبه آزمایشی بود. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان هنرستان کار و دانش شهر ساری ناحیه یک در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 689  جمع تعداد دانش آموزان؟(380 دختر، 529 پسر) تشکیل دادند و نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان 248 نفر تعیین گردید. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی آموزش کارآفرینی بر اساس پرسشنامه آقاجانی(1392) که شامل 24 سؤال با مقیاس لیکرت پنج گزینه ای و تأثیر آموزش های فنی و حرفه ای بود که این پرسشنامه شامل سه مؤلفه تحریک انگیزه ها، پرورش ویژگی ها و آموزش مهارت هاست. برای استخراج اطلاعات درباره آموزش فنی و راهبردهای فراشناختی از روش شبه آزمایشی استفاده گردید؛ لذا دو گروه به عنوان گروه های آزمایشی در نظر گرفته شد و در یکی از گروه ها، آموزش فنی ارایه و در کلاس دیگر، راهبردهای فراشناختی ارایه گردید. روایی ابزار مورد تأیید کارشناسان و متخصصان بود و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ87/. برآورد گردید که نشان از پایایی مناسب پرسشنامه می دهد. نتایج با  آزمون های توصیفی(مقدار میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (کلموگروف اسمیرنوف، آزمون T و آزمون جفتی) با نرم افزار SPSS26 مورد سنجش و اندازه گیری قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش فنی و راهبردهای فراشناختی به شیوه گروهی بر اثربخشی آموزش کارآفرینی دانش آموزان هنرستان کار و دانش شهر ساری ناحیه یک تأثیرگذار است.
۶.

دیدگاه مدیران و راهبران آموزشی در بررسی کیفیت عملکرد فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و فارغ التحصیلان دوره یک ساله مهارت آموزی معلمی بر اساس مدل جان وایلز و جوزف باندی

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیلان دوره چهارساله مهارت آموزان دوره یکساله (ماده 28)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 114 تعداد دانلود : 241
هدف پژوهش حاضر مقایسه کیفیت عملکرد دانش آموختگان چهار ساله دانشگاه فرهنگیان و دانش آموختگان دوره یک ساله مهارت آموزی(ماده 28) دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی از منظر مدیران و رهبران آموزشی براساس الگوی جان وایلز و جوزف باندی بود. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و براساس روش گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل ۱۲5 نفر از فارغ التحصیلان دوره چهارساله دانشگاه فرهنگیان و ۱۶۵ نفر ازفارغ التحصیلان دوره یکساله (مهارت آموزی) دانشگاه فرهنگیان که در سال تحصیلی ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ در مدارس ابتدایی استان خراسان شمالی مشغول به تدریس بودند. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس جدول مورگان 97 نفر فارغ التحصیل دوره چهارساله و 113 نفر فارغ التحصیل دوره یک ساله انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی محقق ساخته بوده که توسط مدیران و راهبران آموزشی تکمیل و گردآوری شد و بعد از تأیید روایی، پایایی پرسشنامه  با استفاده از آلفای کرونباخ 95/0 به دست آمد. جهت تحلیل آماری داده ها از نرم افزارSPSS - V23  استفاده شد. نتایج نشان داد فارغ التحصیلان دوره چهارساله دانشگاه فرهنگیان در هر یک از شش مؤلفه ارزیابی عملکرد از دید جان وایلز و جوزف باندی (بهسازی و آموزش، رشد حرفه ای،روابط انسانی، امور اداری، ارزشیابی، برنامه ریزی درسی) میانگین بالاتری نسبت به فارغ التحصیلان دوره یکساله (مهارت آموزی) این دانشگاه اخذ کرده اند. بنابراین می توان نتیجه گرفت کیفیت عملکرد فارغ التحصیلان دوره چهارساله دانشگاه فرهنگیان به نسبت فارغ التحصیلان دوره یک ساله (مهارت آموزی) این دانشگاه بالاتر است.  
۷.

مقایسه اثربخشی درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود و روان درمانی مثبت نگر بر استرس ادراک شده در دانش آموزان دختر دارای افسردگی

کلید واژه ها: درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود روان درمانی مثبت نگر استرس ادراک شده افسردگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 508 تعداد دانلود : 541
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود با روان درمانی مثبت نگر بر استرس ادراک شده دانش آموزان دختر دارای افسردگی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی سه گروهی با سه مرحله پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش، دختران دانش آموز افسرده در شهر اصفهان در  پاییز 1398 بودند. از جامعه آماری مورد اشاره، 54 نفر به صورت هدفمند مبتنی بر ملاک های ورود، انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل، هر گروه 18 نفر جایگزین شدند. از پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983) در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. شرکت کنندگان دو گروه آزمایش، طی ده جلسه نود دقیقه ای، تحت درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود و روان درمانی مثبت نگر قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه های تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد. نتایج نشان داد در استرس ادراک شده بین درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود و روان درمانی مثبت نگر با گروه کنترل در پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد (01/0> p ). بین دو درمان تفاوت معناداری در استرس ادراک شده به دست نیامد (05/0< p ).  با توجه به اینکه هر دو درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود و روان درمانی مثبت نگر روش های درمانی مؤثر جهت کاهش استرس ادراک شده در دانش آموزان دختر هستند، از طریق  این دو درمان می توان نشانه های مرتبط با افسردگی را که ناشی از تجربه استرس ادراک شده هستند، کاهش داد.
۸.

مقایسه تأثیر آموزش با استفاده از الگوی بایبی و روش آموزش ترکیبی بر پیشرفت تحصیلی و مسئولیت پذیری اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

کلید واژه ها: روش بایبی آموزش ترکیبی پیشرفت تحصیلی مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه فرهنگیان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 255 تعداد دانلود : 863
    هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر روش تدریس پنج مرحله ای بایبی و روش تدریس ترکیبی بر پیشرفت تحصیلی و مسئولیت پذیری اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود. روش پژوهش شبه آزمایشی بود و از طرح پیش آزمون – پس آزمون دو گروهی استفاده شد. یک گروه با روش ترکیبی و گروه دیگر با روش بایبی به مدت هشت جلسه نود دقیقه ای در هشت هفته متوالی آموزش دیدند. جامعه آماری تمام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس بودند که تعداد سی و چهار نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به طورتصادفی در دو گروه (هر گروه هفده نفر) قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ی مسئولیت پذیری اجتماعی قلاوندی و همکاران و آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه ی مسئولیت پذیری اجتماعی با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (859/0) برآورد و مورد تأیید قرار گرفت. روایی آزمون پیشرفت تحصیلی با روایی محتوایی تأیید شد و برای اندازه گیری میزان همسانی درونی آن از روش کودرریچاردسون استفاده شد که مقدار 78/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافته ها نشان داد میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی و مسئولیت پذیری اجتماعی دانشجویانی که با روش بایبی (5E) آموزش دیده بودند به طور معنی داری بیشتر از میانگین نمرات دانشجویانی بود که با روش ترکیبی آموزش دیدند. استفاده از روش بایبی در مقایسه با روش ترکیبی باعث افزایش مسئولیت پذیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان می شود.