پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره

پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره

پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره دوره سوم پاییز و زمستان 1396 شماره 7

مقالات

۱.

اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر طرح واره درمانی بر طرح واره های ناسازگار اولیه

کلید واژه ها: مشاوره مشاوره گروهی طرحواره درمانی طرحواره ناسازگار اولیه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 460 تعداد دانلود : 610
پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی مشاوره با رویکرد طرح واره درمانی بر تغییر طرح واره های ناسازگار اولیه دانشجویان صورت گرفته است. به همین دلیل این پژوهش با شیوه نیمه آزمایشی انجام گرفت بدین صورت که ازمیان دانشجویان دختر مجرد دانشگاه فرهنگیان شیراز واحد سلمان فارسی نمونه ای ۳۰ نفره به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه ۱۵ نفری به عنوان گروه های آزمایشی و کنترل جای گرفتند. پرسشنامه ی «طرح واره های یانگ» (فرم کوتاه ) به عنوان ابزار اندازه گیری در پیش آزمون و پس آزمون به کار برده شد. مداخلات مبتنی برطرح واره درمانی طی ۱۶ جلسه با شیوه مشاوره گروهی انجام پذیرفت. و نتایج با نرم افزارSPSS و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج آماری نشان داد که مشاوره گروهی مبتنی بر طرح واره درمانی بر تغییر ۸ طرح واره های ناسازگاراولیه یعنی محرومیت هیجانی، رهاشدگی، بی اعتمادی/بدرفتاری، انزوای اجتماعی/ بیگانگی ،نقص/شرم، وابستگی/بی کفایتی، اطاعت و بازداری هیجانی، موثر بوده است .می توان نتیجه گرفت که این آموزشها منجر به تغییر ظرحواره های ناسازگار گردیده است و با آموزش می توان طرحواره های ناسازگار را تغییر داد.
۲.

رابطه سرمایه روانشناختی با عملکرد شغلی و تعهد سازمانی معلمان دوره ابتدایی شهرستان دره شهر

نویسنده:

کلید واژه ها: سرمایه روانشناختی تعهد سازمانی عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی. اصلاخ شده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 815 تعداد دانلود : 389
هدف این پژوهش بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با عملکرد شغلی و تعهد سازمانی معلمان دوره ابتدایی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و از نظر روش همبستگی می باشد.جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان دره شهر در سال 1396تشکیل داده است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای120 نفربعنوان حجم نمونه انتخاب شده اند، برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی مانند: جداول توزیع فراوانی، نمودارها، ... و برای آزمون فرضیه ها، از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد، بمنظورگرداوری اطلاعات ازپرسشنامه سرمایه روانشناختی،پرسشنامه تعهدسازمانی وپرسشنامه عملکردشغلی استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین ابعاد سرمایه های روانشناختی با تعهد شغلی و عملکرد سازمانی معلمان دوره ابتدایی رابطه معنی دار مثبتی وجود دارد، به این معنی که ابعاد سرمایه های روانشناختی موجب بهبود تعهد شغلی و عملکرد سازمانی معلمان می شود. با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت، فراهم نمودن فضای همراه با امید، خوشبینی، تاب آوری و احساس کارآمدی موجب بهبود تدریس معلمان و در ادامه بهبود یادگیری در مدارس دوره ابتدایی می شود.
۳.

تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم از نظر توجه به مؤلفه های مرتبط با امام رضا(ع)

کلید واژه ها: امام رضا (ع) تحلیل محتوا کتاب های درسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 411 تعداد دانلود : 221
هدف پژوهش حاضر، تحلیل کتاب های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم از نظر توجه به مؤلفه های مرتبط با امام رضا(ع) می باشد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است.جامعه پژوهشی شامل تمام کتاب های درسی پایه اول تا دوازدهم(چاپ سال1397) می باشد و 33جلد از کتاب های درسی به صورت هدفمند در نمونه قرار گرفت. ابزار پژوهش، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده است.یافته های پژوهش نشان داد که:1- در کتاب های درسی دوره ابتدایی، 83 مرتبه به مؤلفه های مرتبط با امام رضا(ع) توجه شده است. پایه چهارم با 53فراوانی(9/63 درصد)، پایه ششم با 15 فراوانی(18درصد)، پایه دوم با 13 فراوانی(7/15 درصد) و پایه پنجم با 2 فراوانی(4/2درصد)، توجه بیشتری به مؤلفه های مورد بحث داشته اند و پایه های اول و سوم، هیچ اشاره ای به مؤلفه های مرتبط با امام رضا(ع) نداشته اند. 2- در دوره متوسطه اول، 75 مرتبه به مؤلفه های مرتبط با امام رضا(ع) توجه شده است. پایه هفتم دارای 65 فراوانی(7/86درصد)، پایه نهم 6 فراوانی(8درصد) و پایه هشتم 4 فراوانی(3/5 درصد) بوده است.3-در دوره متوسطه دوم، 31 مرتبه به مؤلفه های مرتبط با امام رضا(ع) توجه شده است. در این دوره به ترتیب پایه یازدهم 17 فراوانی(55 درصد)، پایه دوازدهم 10 فراوانی(32درصد) و پایه دهم 4 فراوانی(13 درصد) داشته است.
۴.

اقتدار طلبی معلمان به عنوان آفت تفکر در دانش آموزان: یک مطالعه قوم نگارانه

کلید واژه ها: تفکر اقتدار طلبی معلم روش قوم نگاری عزت نفس دانش اموز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 949 تعداد دانلود : 434
در سیره امامان معصوم و به ویژه امام رضا تاکید زیادی بر تفکر شده است و آموزش و پرورش از سنین کودکی نقش موثری در این زمینه دارد؛ از این رو هدف از این پژوهش بررسی عوامل تاثیرگذار در فکور کردن دانش اموزان در کلاس درس است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش قوم نگاری انجام شد. نمونه مورد بررسی دانش آموزان پایه اول یکی از دبستان های دخترانه واقع در شهر مشهد هستند که پژوهشگر به مدت 3 ماه در یکی از کلاس های درس آنجا حضور داشت و به مشاهده اتفاقات کلاسی و رفتار های دانش آموزان آن پرداخت. یافته های به دست آمده پس از کدگذاری به شیوه استقرایی منجر به شکل گیری مقوله های موثر در عدم تفکر دانش آموزان شد. این مقوله ها عبارتند از: اقتدار طلبی معلم، اعتمادبه نفس و عزت نفس پایین دانش اموزان، عدم همکاری دانش اموزان در فعالیت های اموزشی، عدم اختصاص دادن زمان کافی برای تفکر، بی حوصلگی دانش آموزان، ترس دانش آموزان از تفکر کردن، تکلیف دهی معلم، ارزشیابی معلم. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که مقوله اقتدار طلبی معلمان نقش مهمی در شکل گیری سایر مقولات دارد و موجب می شود که دانش اموزان لزوم تفکر کردن را درنیافته و به آن عادت نکنند.
۵.

پیش بینی رضایت شغلی بر اساس اعتماد و عدالت سازمانی در بین کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان

کلید واژه ها: رضایت شغلی اعتماد سازمانی عدالت سازمانی کارکنان آموزش و پرورش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 794 تعداد دانلود : 744
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه رضایت شغلی با اعتماد و عدالت سازمانی انجام شد. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل تمامی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان در سال 1397 بود که تعداد آنها برابر با 283 نفر و از این جامعه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970)، نمونه ای به حجم 163 نفر به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شد. به منظور گردآوری داده ها از سه پرسش نامه رضایت شغلی JDI اسمیت، کندال و هیولین (1969)، اعتماد سازمانی الونن و همکاران (2008) و عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. در نهایت نتایج حاصل از آن نشان داد: بین رضایت شغلی با اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد. تمامی مولفه های رضایت شغلی با اعتماد سازمانی همبستگی معنادار دارند و از بین این مولفه ها، تنها متغیر ماهیت کار قادر به پیش بینی اعتماد سازمانی بود. همچنین تمامی ابعاد رضایت شغلی با عدالت سازمانی همبستگی معنادار داشتند و از آن بین مولفه های ماهیت کار و حقوق و مزایا قادر به پیش بینی عدالت سازمانی بودند.
۶.

بررسی گرایش به تفکر انتقادی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه

کلید واژه ها: تفکر انتقادی رشته تحصیلی تحصیلات والدین دوره دوم متوسطه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 338 تعداد دانلود : 308
یکی از اهداف مهم و اصلی تعلیم و تربیت تقویت و پرورش تفکر انتقادی است. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی گرایش به تفکر انتقادی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه استان کرمانشاه انجام گردید. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس شاهد و نمونه شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 95-1394 بود. روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای است که تعداد 230 دانش آموز به چند مرحله ای تصادفی انتخاب شد. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) استفاده شد. پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 72/0 بود. نتایج نشان داد که در بین دانش آموزان جامعه آماری، میزان گرایش به تفکر انتقادی و مولفه های آن (به جز بالندگی) بالاتر از حد متوسط است. بین عملکرد دانش آموزان در تفکر انتقادی و مولفه های آن به تفکیک پایه و رشته تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت. ضریب همبستگی تحصیلات پدر با مولفه تعهد و با گرایش به تفکر انتقادی معنادار بود. همچنین، رابطه مثبت و معناداری بین تحصیلات مادر با مولفه تعهد وجود داشت.
۷.

بررسی تاثیر پذیرش فناوری برمیزان حل مساله دانش آموزان متوسطه اول شهرستان دامغان

کلید واژه ها: پذیرش فناوری حل مساله پایه تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 171 تعداد دانلود : 313
هدف: هدف این مطالعه، بررسی رابطه ی بین پذیرش فناوری و مهارت حل مساله افراد و برخی دیگر از زمینه های مرتبط دانش آموزان دوره ی اول متوسطه شهرستان دامغان در سال تحصیلی 1397-98 می باشد. روش بررسی:نمونه آماری شامل283 نفراز دانش آموزان دوره ی اول متوسطه شهرستان دامغان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شدند، و دو پرسشنامه پرسشنامه حل مسئله هپنر PSI و پرسشنامه پذیرش فناوری TAM را تکمیل نمودند. روش تحقیق این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت همبستگی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از همبستگی ساده پیرسون، همبستگی رگرسیون و آزمونt استفاده شد . یافته ها و نتیجه: نتایج تحقیق نشان داد که پذیرش فناوری و حل مساله رابطه ی مثبت معنی دارد و همچنین بین پایه تحصیلی و پذیرش فناوری و حل مساله هم رابطه مثبت وجود دارد اما تفاوت معنی داری بین دختران و پسران نمونه در پذیرش فناوری و حل مساله مشاهده نشد و هر دو گروه در این دو مولفه یکسان بودند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸