گفتگو

گفتگو

گفتگو 1374 شماره 7

مقالات

۱.

نیم قرن تلاش؛ مروری بر عملکرد کانون‌های نویسندگان ایران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 219 تعداد دانلود : 757
این مقاله مروری است بر تاریخچه فعالیت تجمع نویسندگان و شعرای ایران در دوره‌های مختلف تاریخ معاصر کشور. این مرور حاکی از آن است که جز در دوران کوتاه بین سال‌های 1320 تا 1332 روشنفکران ایران نتوانستند پروژه‌ ای را تبیین کنند که امکان مشارکت فعال و سازمان‌یافته جامعه مدنی را در برنامه حیاتی تأسیس دولت قانونی که مهمترین و حیاتی ترین پروژه کشور در قرن حاضر بوده است، فراهم آورند.
۲.

تجربه فرانکلین

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 313 تعداد دانلود : 659
در سال‌های نخست دهه 1330 در ایالات متحده موسسه‌ای تاسیس شد تحت عنوان «برنامه‌های کتاب فرانکلین». هدف از تاسیس این موسسه طرح و ترویج فرهنگ و تمدن آمریکایی در جهان سوم بود. در این مقاله عملکرد موسسه مزبور در ایران مورد اشاره قرار گرفته است که در نهایت فارغ از اهداف اولیه موسسه، تحولی را در صنعت نشر ایران ایجاد کرد.
۴.

کتاب و کتابخانه

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی کتابخانه ها
  2. حوزه‌های تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی کتاب کتابت و نوشتار،تاریخ نوشتار
تعداد بازدید : 146 تعداد دانلود : 388
در این مقاله نویسنده با اشاره به این مطلب که کتاب حافظه یک قوم است، بر اهمیت کتابخانه به منزله مکانی برای حفاظت از آن تأکید می کند. از همین رو، وی بر این نظر است که کتاب و کتابخانه در مدارس باید بخشی از نظام آموزشی باشد. در این راستا هم باید قوانینی برای تأسیس کتابخانه در مدارس ایجاد کرد و هم به تجهیز این کتابخانه ها با کتاب هایی پرداخت که میل و رغبت به کتابخوانی را در افراد از همان سنین پایین ایجاد کنند. کتاب و کتابخوانی باید به امری عادی تلقی شود و نه فقط ابزار کار و فعالیت قشری بخصوص و بازگو کننده غرایب خاص.
۵.

نیاز به کتابخوانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 146 تعداد دانلود : 538
در این نوشته، نویسنده یادآور می شود که یکی از دلایل پایین بودن عادت به کتاب خواندن و در نتیجه پایین بودن تیراژ کتاب در ایران و ضعف صنعت نشر یکی هم آن است که غالباً در نقدهای ادبی در کشور به اهمیتی که رمان های پرفروش، پاورقی ها و رمان های پلیسی در برانگیختنی نیاز به کتابخوانی ایفا می کنند، پی برده نشده و به این دست تولیدات نشر با تفرعن نگاه می شود.
۶.

امیرکبیر و عبدالرحیم جعفری مصاحبه با بنیانگذار انتشارات امیرکبیر

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تاریخ ایران اسلامی حکومت های ایرانی- اسلامی پهلوی دوم فرهنگی
  2. حوزه‌های تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی صنعت و تجارت کتاب انتشارات و وضعیت نشر
  3. حوزه‌های تخصصی هنر و معماری تاریخ هنر تاریخ هنر اسلامی امویان
تعداد بازدید : 526 تعداد دانلود : 278
در این مصاحبه چگونگی تاسیس و توسعه انتشارات امیرکبیر بعنوان یکی از مهم ترین وموفقترین موسسات انتشاراتی ایران در دهه 1340 و 1350 شمسی به بحث گذاشته شده است. در کنارموضوع امیرکبیر، فضای نشر به طور کلی و سیاست های دولت وقت در امر نشر نیز مورد توجه قرار دارد
۷.

زن و کار نشر

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مطالعات زنان زن در حوزه های علم، فرهنگ، هنر و سیاست زن در حوزه فرهنگ
  2. حوزه‌های تخصصی مطالعات زنان زن، اجتماع و خانواده مشارکت زن در اجتماع
تعداد بازدید : 376 تعداد دانلود : 350
در این نوشته شهلا لاهیجی، مدیر انتشارات روشنگران از مشکلاتی که به عنوان یک زنِ ناشر با آن روبروست صحبت می کند. لاهیجی این مشکلات را به مشکلاتی که به علت انتخاب کتاب هایی که در آنها مسائل زنان به بحث گذاشته می شود و مشکلاتی که فعالیت در حوزه ای که مردانه تلقی می شود تقسیم کرده و مثال هایی را در هر یک از این دو زمینه ارائه می دهد.
۸.

مصاحبه با مسئولین انتشارات دانشگاهی آکسفورد

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی صنعت و تجارت کتاب اقتصاد کتاب، اقتصاد نشر
  2. حوزه‌های تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی صنعت و تجارت کتاب انتشارات و وضعیت نشر
تعداد بازدید : 56 تعداد دانلود : 924
انتشارات دانشگاهی آکسفورد یکی از قدیمی ترین و بزرگترین ناشران جهان است. در این مصاحبه که با چهارتن از مدیران این انتشارات صورت گرفته است مسائلی همچون ساماندهی اداری و مالی این نشر، شیوه های انتخاب کتاب، مجموعه سازی ها و جایگاه کتاب های درسی و فرهنگ های زبان انگلیسی در این انتشارات به بحث گذاشته شده اند. همچنین نوع ارتباط این انتشارات با سایر کشورها و از آن جمله ایران و نیز چشم انداز مدیران این انتشارات از آینده نشر در جهان با توجه به ورود تکنولوژی های جدید در زمینه نشر موضوع گفت وگو قرار گرفته است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳