نقاشی اسلامی از قرن شانزدهم/ دهم به بعد به شدت تحت تاثیر جابجاییهای نقاشان قرار دارد. در دوران حکمرانی سلاطین عثمانی مرزهای این کشور به روی هنرمندان و دانشمندان، به ویژه ایرانیان باز بود و از آن جا که عثمانیها و ایرانیها در آن زمان دارای یک زبان مشترک درباری بودند، این مسئله سهولت بیشتری مییافت. بنابراین عثمانیها در جهت جذب شاعران، نویسندگان و هنرمندان توانا کوشا بودند و در زمانی که ایران در تلاطم و ناآرامیهای سیاسی غوطهور بود، بسیاری از هنرمندان ایرانی در پی یافتن حمایت و پشتیبانی هنری کشور را به سوی کارگاههای هنری عثمانی ترک گفتند. این هنرمندان نه تنها با خود تجربیات و تواناییشان را همراه بردند، بلکه بسیاری از نسخ خطی را هم به آن کشورها منتقل کردند.اما در خود دربار عثمانی و در مکتب بغداد نیز نسخ خطی بسیاری مصور شده است که به ویژه نسخ خطی مذهبی را در بر می گیرد. این نسخ عموماً شرح سرگذشت و وقایع زندگی پیامبر اسلام و امامان را بازگو میکنند.یکی از نسخ خطی ترکی که زندگی پیامبر و ائمه را به تصویر میکشد، «سیر النبی» است که از نسخهی اصلی «عربی» آن اقتباس یافته است. این نسخه در سال 1003/981 توسط احمد بن نور بن مصطفی برای مراد سوم از نسخه ی قدیمی تری به تاریخ 1364/766تدوین یافت.این نسخه در آغاز شامل شش مجلد می شد، اما اکنون چهار جلد از آن باقی مانده است.این مقاله با اهداف: دستیابی به نوع مضامین نگاره های نسخه خطی سیر النبی شناسایی بستر ها و زمینه های ایجاد این نسخه به بررسی موضوعی نگاره های آن با استفاده از اسناد و مدارک و با روش توصیفی و تاریخی - تحلیلی می پردازد. سوالات این مقاله شامل موارد زیر میباشد: نسخه خطی سیر النبی دارای چه ویژگیهایی است؟بستر ها و زمینه های تهیه نسخه خطی سیر النبی کدامند؟ نگارههای این نسخه چه موضوعاتی را در بر میگیرند؟