واکاوی عوامل و نشانگرهای مرتبط با کیفیت مراکز خدمات مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده: مروری نظام مند (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف واکاوی عوامل و نشانگرهای مرتبط با سنجش کیفیت مراکز خدمات مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده به روش اسنادی انجام شد. داده ها مبتنی بر 27 سند منتخب در پایگاه های داده های علمی داخلی و خارجی مانند اس. آی.دی، مگ ایران، اریک، اسکوپوس، اسپرینگر، و گوگل اسکالر تا سال 1400 (2022) بود که با روش «برنامه مهارت های ارزیابی انتقادی (CASP)» مورد ارزیابی کیفیت قرار گرفتند. برای جستجو و بازیابی مقاله ها از کلیدواژه های «کیفیت خدمات»، «ارزیابی کیفیت مراکز مشاوره»، «کیفیت خدمات به ارباب رجوع»، «رضایت مشتری/مراجع»، «عوامل کیفیت خدمات درمانی»، «خدمات روان شناختی»، «ارزیابی مشتری از خدمات»، «رضایت بیماران»، «خدمات بالینی»، و «کیفیت مراقبت از بیماران» استفاده گردید. روایی این پژوهش مبتنی بر نظر متخصصان بود و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید گردید. یافته ها نشان داد که مهم ترین عوامل مرتبط با سنجش کیفیت مراکز خدمات مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده شامل عوامل عینی و ملموس بعلاوه عوامل غیر عینیٍ اطمینان داشتن (اعتماد)، قابلیت اتکا، همدلی و ارتباط درمانی و در نهایت پاسخگویی و دسترسی است. همچنین کیفیت خدمات مراکز مشاوره متأثر از 43 نشانگر مرتبط با پنج عامل کلی شامل عوامل عینی، اطمینان داشتن، قابلیت اتکا، همدلی و ارتباط درمانی و پاسخگویی و دسترسی است. بدین نرنیب، یافته ها بر ضرورت بازاندیشی و توجه به عوامل شناسایی شده در طراحی و به روزرسانی شیوه ارائه خدمات مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده و همچنین سازماندهی نظام اعتبارسنجی و سنجش کیفیت خدمات این مراکز صحه می گذارد.Analysis of Indicators and Factors Associated with the Quality of Marriage Counseling and Family Strengthening Services: A Systematic Review
The study is to investigate the factors associated with the quality of marriage counseling services and family consolidation by a systematic review. The data was collected based on 27 selected articles from among 72 articles published in valid domestic and foreign scientific-research databases up to 1400 (2022). To collect the data, the keywords of "services’ quality", "quality evaluation in counseling centers", and "services’ quality for clients" were searched. The articles were qualified through the Critical Assessment Skills Plan (CASP). The reliability of this study was based on the experts’ opinions and the validity was confirmed by Cohen's Kappa test.
The findings showed that the most important factors associating with the quality of marriage and family counseling services includes objective and tangible factors plus intangible factors namely, Reliability (Trust), Accountability and Credibility, Empathy and Rapport, and finally Accessibility and Responsiveness. According to the current research, the quality of services at counseling centers is affected by 43 indicators extracted from the mentioned 5 factors. The study findings illustrate the necessity of the re-evaluation and updating of the marriage and family counseling services. Also providing an accreditation system for quality assessment seems to be essential.