سنجش شایستگی های شغلی مدیران روابط عمومی ادارات کل ورزش و جوانان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، سنجش شایستگی های شغلی مدیران روابط عمومی ادارات کل ورزش و جوانان ایران بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر راهبرد پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی مدیران و کارکنان بخش های روابط عمومی در وزارت ورزش و جوانان (25 نفر)، ادارات کل ورزش و جوانان استان ها (82 نفر) و ادارات ورزش و جوانان مراکز استان ها (53 نفر) بودند. بر اساس روش نمونه گیری کل شمار، تمامی افراد جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند(160 نفر). به منظور جمع آوری داده ها از «پرسش نامه شایستگی های مدیران روابط عمومی» رنجبر (1396) استفاده شد. از مدل های تحلیل عاملی تأییدی در نرم افزار اموس و آزمون رتبه بندی فریدمن در نرم افزار اس پی اس اس برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد مدل پژوهش، شایستگی های شغلی مدیران روابط عمومی ادارات کل ورزش و جوانان را می تواند با 3 عامل شایستگی های عمومی، اجتماعی و وظیفه ای و 12 بعد شایستگی های ادراکی، اقتضایی، اجرایی، کارگروهی، رهبری، شبکه سازی، روابط بین فردی با عموم، روابط اجتماعی با عموم، رابطه حرفه ای با عموم، مدیریت رویداد، مدیریت ارتباطات بحران و مدیریت وجهه تبیین کند. همچنین بر اساس نتایج آزمون فریدمن، شایستگی های مدیران روابط عمومی به ترتیب اولویت عبارت بودند از: شایستگی های اجتماعی، شایستگی های عمومی و شایستگی های وظیفه ای. لذا برای انتخاب مدیران روابط عمومی ورزشی نیاز است به شایستگی های مناسب حرفه روابط عمومی به طور خاص و به شایستگی های عمومی، اجتماعی و وظیفه ای آنها به طور عام توجه شود.Measuring of job competencies of Public Relations managers of Youth and Sports Department
The study is to assess the job competencies of public relations managers of the General Departments of Sports and Youth in Iran. This research was applied in terms of purpose and was survey in terms of strategy. The statistical population included all managers and employees of public relations departments in the Ministry of Sport and Youth (n=25), General Departments of Sports and Youth of the provinces (n=82) and Sports and Youth Departments of provincial centers (n=53) (total=160). Based on the whole sampling method, all individuals in the community were selected as the sample. To collect the data, Ranjbar (2017) “Public Relations Managers Competency Questionnaire” was used. To analyze the data, confirmatory factor analysis models were used in Amos software and Friedman test in SPSS software. Research findings showed Model of job competencies of PR with 3 dimensions of Public, Social, and function Competence and 12 components of Perceptual, Contingent, Executive, Workgroup, Leadership, Networking, Interpersonal Relationship Management, Social Relationship Has public relations professional, event management, crisis communication management and cash management. Also, according to the results of Friedman test, the competencies of PR managers in the order of priority were: social competencies, public competencies and functional competencies. Sports organizations should pay attention to the selection of managers with general, social, and functional competencies , since these competencies are important factors in enhancing communication skills and improving relationships with the community and individuals.