بررسی رابطه علی چابکی سازمانی و توانمند سازی با نقش میانجی فناوری اطلاعات و سازمان یادگیرنده کارکنان هیئت های اسکیت کشور (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
دنیا، به ویژه دنیای سازمان ها، حالت ثبات ندارد. ما تغییراتی را شاهدیم که نه تنها سریع تر از گذشته به وقوع می پیوندد بلکه ناپیوسته اند. ه دف از انج ام ای ن پژوهش، بررسی تاثیر چابکی سازمانی بر توانمند سازی با نقش میانجی فناوری اطلاعات و سازمان یادگیرنده کارکنان هیئت های اسکیت کشور می باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری بر اساس زمان حال نگر، از نظر هدف کاربردی، و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان هیئت های ورزشی اسکیت کشور بودند که تعداد 500 نفر را شامل می شد. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان تعداد 225 نفر بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند. از 250 پرسشنامه توزیع شده 220 پرسشنامه قابل بررسی بود. از پرسشنامه های چابکی سازمانی گابریل، ناوارو، آکوستا و ونسلی (2015)، سازمان یادگیرنده مدل سنگه، ساخته شده توسط توسلی (1391)، فناوری اطلاعات چناوپس، کریریت وکانگ (2006) و توانمندی سازی کارکنان متیوز، دیاز و کول (2003) برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش استفاده شد. از روش آمار توصیفی برای توصیف میانگین ها و انحراف معیار و از آمار استنباطی مدل معادلات ساختاری برای بررسی رابطه علی بین متغیر ها استفاده گردید. نتایج معادلات ساختاری نشان داد چابکی سازمانی بر توانمند سازی با نقش میانجی فناوری اطلاعات و سازمان یادگیرنده کارکنان هیئت های اسکیت کشور تأثیر دارد. بنابراین برای توانمندی سازمانی کارکنان هیئت های ورزشی اسکیت کشور سازمان چابکی سازمانی، فن آوری اطلاعات و سازمان یادگیرنده نقش بسزایی دارند.Investigating the causal relationship between Organizational Agility on Empowerment with the Mediating Role of Information Technology and the Learning Organization of the Skating Board Staff
The world, especially the world of organizations, is not stable. We are witnessing changes that are not only happening faster than before, but are also discontinuous. The purpose of this study was to investigate the effect of organizational agility on empowerment with the mediating role of information technology and learning organization of the staff of the country's skating boards. The present study is a correlational study of structural equations based on the present time, in terms of applied purpose, and in terms of collecting field information. The statistical population included all the employees of the country's skating sports delegations, which included 500 people. The statistical sample was 225 people based on Morgan table who were randomly selected. Out of 250 distributed questionnaires, 220 questionnaires could be examined.. From Gabriel, Navarro, Acosta and Wensley (2015) Organizational Agility Questionnaire, Singh Model Learning Organization, developed by Tavassoli (2012), Chenapops Communication Technology, Crerit and Kang (2006) and Matthews, Diaz and Cole Employee Empowerment (2003) was used to measure research variables. Descriptive statistics method was used to describe the means and standard deviation and inferential statistics of structural equation model was used to investigate the causal relationship between variables.The results of structural equations showed that organizational agility has an effect on empowerment with the mediating role of information technology and learning organization of the staff of the country's skating boards. Therefore, organizational agility, information technology and learning organization play an important role for the organizational capability of the staff of the country's skating teams