آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بررسی برخی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش جوانان شهر اهواز به مصرف الکل می باشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 383 نفر برآورد شد و برای انتخاب آن ها از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. به منظور جمع آوری داده های این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS23 استفاده شد. جهت بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و متغیر گرایش به مصرف الکل از ضریب همبستگی پیرسون و برای بررسی سهم تأثیرگذاری هر متغیر بر متغیر گرایش به مصرف الکل از تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که میان متغیرهای میزان استفاده از رسانه های غربی (0.364=r)، همنشینی با دوستان و همسالان (0.319=r) و انزوای اجتماعی (0.198=r) با متغیر گرایش به مصرف الکل رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داده است که متغیر دینداری (0.409-=r) تأثیر معکوس و معنادری بر متغیر گرایش به مصرف الکل دارد و میان سن و گرایش به مصرف الکل رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داده است که متغیر دینداری (0.324-=Beta) دارای بیشترین تأثیر بر متغیر گرایش به مصرف الکل می باشد و متغیر انزوای اجتماعی(0.188=Beta) کمترین تأثیر را بر متغیر گرایش به مصرف الکل دارا می باشد.

Investigating the effect of some social variables on the tendency of young people to consume alcohol (Case study: Ahvaz city)

The purpose of this study is to investigate some social factors affecting the tendency of young people in Ahvaz to consume alcohol. The sample size was estimated based on Cochran's formula of 383 people and multi-stage cluster sampling method was used to select them. A questionnaire was used to collect data from this study. SPSS23 software was used for data analysis. Pearson correlation coefficient was used to investigate the relationship between independent variables and the tendency variable to consume alcohol and regression analysis was used to examine the effect of each variable on the variable of tendency to consume alcohol. The results of Pearson correlation test showed that there was a direct relationship between the variables of Western media use (r = 0.364), companionship with friends and peers (r = 0.319) and social isolation (r = 0.198) with the variables of tendency to alcohol consumption. And there is meaning. Also, the results of Pearson correlation coefficient showed that the variable of religiosity (r = -0.409) has a significant inverse effect on the variable of tendency to alcohol consumption and there is no significant relationship between age and tendency to alcohol consumption. The results of regression analysis also showed that the variable of religiosity (Beta = 0.324) has the most effect on the variable of tendency to alcohol consumption and the variable of social isolation (Beta = 0.188) has the least effect on the variable of tendency to consume alcohol. Be.

تبلیغات