رابطه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان با گرایش آنها به بزهکاری با تاکید بر فعالیت های ورزشی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از حوزه های مهم مرتبط با مسئله بزهکاری جوانان، حوزه اوقات فراغت و به طور خاص فعالیت بدنی است. بدین سبب، در مطالعه حاضر رابطه گذراندن اوقات فراغت با گرایش به بزهکاری در دانشجویان پسر دانشگاه یزد با تاکید بر فعالیت های ورزشی بررسی شد. روش این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی می باشد که به شکل میدانی انجام گرفت. از بین کل جامعه آماری تحقیق، بر اساس روش نمونه گیری تصادفی و با توجه به جدول مورگان تعداد 364 فرد فاقد بیماری های روانی به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. اطلاعات لازم توسط پرسشنامه ها- بعد از تایید روایی و اعتبار آنها- جمع آوری گردیدند و توسط آزمون های آماری پیرسون، رگرسیون و تحلیل عاملی در سطح معنی داری 05/0=α مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بیشترین ابعاد بزهکاری دانشجویان به ترتیب در بعد خرابکاری قوی، دزدی و تقلب، خرابکاری ضعیف و در نهایت کجروی فرهنگی بوده است. همچنین، بین اوقات فراغت سازمان نیافته و بزهکاری رابطه معنی دار مثبت مشاهده گردید. نتایج مدل رگرسیونی نشان داد که وقت تلف کردن، جامعه پذیری بدون نظارت و اوقات فراغت سازمان یافته با همدیگر 37 درصد از تغییرات بزهکاری دانشجویان را تبیین کرده است. بدین ترتیب، افزایش فعالیت های اوقات فراغتی سازمان یافته با نظارت اجتماعی موجب کاهش گرایش به بزهکاری در دانشجویان می شود.The Relationship between Leisure time and Delinquency Trends in Male Students with an Emphasis on Sporting Activities
One of the key areas related to juvenile delinquency is leisure time and in particular physical activity.Thus, the present study was to investigate the relationship between leisure time and delinquency trends in male students of Yazd University with an emphasis on sporting activities.
Descriptive research method is correlation Field was conducted in the form of the fieldwork. The population of the study is based on random sampling and according to Morgan table 364 healthy subjects were selected as sample. Information gathered by the questionnaire, after confirming the validity and reliability and they were analyzed by Pearson statistical test, regression and factor analysis at a significance level of α = 0/05.
The results showed that most of the student’s delinquency has been order in the strong vandalism, theft, fraud, poor vandalism and finally the cultural deviations. Also, between unorganized leisure time and delinquency was positive correlation. Regression model showed that Idle, unsupervised socialization and organized leisure time together is explained the 37% of the variation in delinquency students.
Thus, the increase in organized leisure activities to gether with social supervision causing tends will reduce delinquency in students.