بررسی رابطه ساده و چندگانه کیفیت زندگی کاری و سلامت روان دبیران تربیت بدنی و سایر دبیران مقطع متوسطه کرج (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه ساده و چندگانه کیفیت زندگی کاری و سلامت روان دبیران تربیت بدنی و سایر دبیران مقطع متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی89-1388 بود. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. حجم نمونه را 240 نفر تشکیل دادند. از پرسشنامه کیفیت زندگی کاری بر اساس الگوی والتون و پرسشنامه سلامت روان (GHQ-28) به عنوان ابزار تحقیق استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیری و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) با نرم افزار کامپیوتری «SPSS» استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ضرایب همبستگی بین کیفیت زندگی کاری با سلامت روان در دبیران تربیت بدنی(43/0r=، 001/0p=) و سایر دبیران (29/0r=، 0001/0p=) رابطه مثبت و معنی داری داشت. همچنین تمام مولفه های کیفیت زندگی کاری به جز مولفه پرداخت منصفانه و کافی در دبیران تربیت بدنی و مولفه وابستگی اجتماعی زندگی کاری در سایر دبیران، با سلامت روان رابطه مثبت و معنی داری داشتند. طبق نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون با روش ورود مکرر، ضریب همبستگی چند متغیری برای ترکیب خطی مؤلفه کیفیت زندگی کاری با سلامت روان در دبیران تربیت بدنی برابر با 55/0= MR و30/0= RS در سطح 01/0p= ، در سایر دبیران برابر با 41/0= MR و 17/0= RS درسطح 00011/0p= معنی دار بود. همچنین طبق نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون با روش مرحله ای مشاهده شد که تنها مؤلفه توسعه قابلیت های انسانی پیش بینی کننده برای سلامت روان دبیران تربیت بدنی و مؤلفه های محیط کاری ایمن و بهداشتی و فضای کلی زندگی به ترتیب پیش بینی کننده برای سلامت روان دبیران غیر تربیت بدنی بودند.A study on Simple and Multiple Correlation among Quality of Working Life and Mental Health in Sport Teachers and Non- Sport Teachers in Karaj
The aim of this study was to determine simple and multiple correlation among the quality of working life and mental health of Sport teachers and non-sport teachers of high schools in Karaj city at educational year of 1388-89. This study was descriptive and correlation type. Sample community involved 240 teachers. Quality of working life questionnaire based on Wallton pattern and mental health (GHQ-28) questionnaire was used as research tools.
Pierson correlation factor, multi variable regression and multi variable variance analysis by SPSS software (manowa) , were used for data analysis. Results showed positive and significant relation between quality of work life and mental health correlation factors in sport teachers ( p=0.001 r=0.43) and non-sport teachers(p=0.0001 r=0.29) . Also all of the quality of working life factors had a positive and significant relation with mental health, except adequate and fair compensation factor in sport teachers and the social relevance of working life in other teachers. Results of regression analysis , with enter method, multi variable correlation factor for the linear combination for the quality of working life with mental health in sport teachers , were MR=0.55 and RS=0.3 and significant at p=0.01 and in non-sport teachers were MR=0.41 and RS=0.17 and significant at p=0.00011 .
And also , based on results of regression analysis with stepwise method, observed that only the social relevance of working life factor was predictive for mental health of sport teachers and safe and health working and total life were predictive for mental health of non-sport teachers , respectively .