نقش رسانه های جمعی در توسعه بازاریابی گردشگری ورزشی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانه های جمعی در بازاریابی گردشگری ورزشی بود. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارشناسان در سه حوزه ورزش، گردشگری و رسانه های ورزشی تشکیل می دادند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد شده ای بود که پس از تایید روایی و پایایی(90:α) توزیع گردید. داده های 267 پرسشنامه برگشتی توسط نرم افزار های SPSS V.21 و Amos V.21و با استفاده از آزمون های کولموگروف- اسمیرنف، آزمون فریدمن، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنف نرمال نبودن توزیع داده ها را نشان می داد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که تلویزیون در میان رسانه های دیگر بیشترین نقش را در بازاریابی گردشگری ورزشی از دیدگاه هر سه گروه آزمودنی دارا است. همچنین در بحث بررسی عامل ها، با توجه نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی تاییدی بالاترین اهمیت مربوط به شاخص «تبلیغ رویدادها و جاذبه ها پس از گرفتن میزبانی در جهت جلب گردشگران» با بار عاملی 0.88 و در بین مولفه ی بسته های گردشگری «تشویق آژانس های گردشگری به استفاده از فعالیت های ورزشی و تفریحی در بسته های گردشگری» با بار عاملی 0.75 بیشترین اهمیت در توسعه بازاریابی گردشگری را ورزشی داشتند.The Roles of Mass Media in Development of Sports Tourism Marketing
The aim of the present study is to examine the attitude of Managers and Specialists in sport, tourism and sports media towards the role of mass media in sport tourism marketing in the province of Tehran. Research samples are comprised of the Managers and Specialists in sport, tourism and sports media who work in Tehran Province. Research tools are based on a standardized questionnaire that was used only after being confirmed of its validity and reliability (α: 86). Data from 267 questionnaires returned were analyzed by SPSS V.21 and Amos V.21 software using Kolmogorov–Smirnov, Kruskal-Wallis, Friedman, Exploratory Factor Analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA). Kolmogorov - Smirnov Results showed the data distribution was not normal. Friedman test results showed that, among other media, TV have more effective role in sports tourism marketing from viewpoint of the three groups. Moreover, considering the discussion of the factors, advertising the Events and Attractions in order to attract tourists after being selected as the host with a factor loading of 0.88 and encouraging Tourism Agencies to use sports and entertainment activities In the Tourism packages with a factor loading of 0.75 have the highest role in the development of sports tourism marketing.