آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

یکی از گرایش های جدید در دانش مطالعات زبان که ابزارهای تازه ای برای تحلیل متون به وجود آورده، علم زبان شناسی است. از طرفی شاعر با استفاده از استعاره می تواند به معانی شعر خود، جلوه ای خاص ببخشد که بر اثر آن، زیبایی ادبی بیشتری را در شعرش به وجود آورد. استعاره مفهومی نیز یکی از شاخه های استعاره است که فقط به لفظ و زبان محدود نشده بلکه ابزاری است که بدان وسیله شاعر می تواند پیچیده ترین احساسات و انتزاعی ترین تصویرها را در شعر خود نشان دهد؛ زیرا تمام اجزای کلام در این بخش از استعاره، قابل بررسی است. پژوهش پیش رو به روش مطالعه کتابخانه ای انجام شده و جامعه آماری موردنظر در آن، جزءهای 16 تا 21 قرآن کریم است که نویسندگان با استفاده از دانش استعاره مفهومی که در علم زبان شناسی مطرح شده، به بررسی این بخش پرداخته اند. همچنین کاربرد استعاره در هفت پیکر نظامی بررسی شده است. در این پژوهش به بررسی بخش های سه گانه استعاره مفهومی در قرآن کریم که عبارت اند از: استعاره هستی شناختی، جهت گیرانه و ساختاری، پرداخته شده و شواهدی را که از این نظر در کتاب مورد بررسی وجود دارد، استخراج شده است. بسیاری از تعابیر به کاررفته در قرآن کریم همانند: دیدن، شنیدن، تکلم و... درواقع استعاره مفهومی است و باید با این لفظ معرفی شود؛ چنانکه مفسران بزرگی چون امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی نیز برای بیان این امر، عبارت «وضع الفاظ برای روح معنا» را ارائه کرده اند اما تعریف چنین شواهدی با عنوان «استعاره مفهومی» راه کاری بهتر و دربرگیرنده تعریف پیشین نیز است.اهداف پژوهش:بررسی استعاره مفهومی چه کاربردی در قرآن کریم.واکاوی زبان شناختی متن و تصویر در هفت پیکر نظامی.سؤالات پژوهش:استعاره مفهومی چه کاربردی در قرآن کریم دارد؟زبان شناختی متن و تصویر در هفت پیکر نظامی چگونه است؟

Analysis of a Conceptual Metaphor in the Qur'an (Vols. 15-21) and the Seven Figures of Nizami from the Linguistic Concept of Text and Image

Background and Aim: Linguistics is one of the new trends in language studies knowledge that has created new tools for text analysis. On the other hand, the poet can use metaphor to give a special effect to the meanings of his poetry, Research Method: The present study is based on the library study method and the statistical population in it is parts 16 to 21 of the Holy Quran, which the authors have studied using the metaphorical conceptual knowledge introduced in linguistics.Results: In this study, we have examined the three parts of conceptual metaphor in the Holy Quran, which are: ontological, directional and structural metaphor, and we have extracted the evidence that exists in this regard in the book under study.Conclusion: Many of the interpretations used in the Holy Qur'an, such as: seeing, hearing, speaking, etc., is in fact a conceptual metaphor and should be introduced with this word, as great commentators such as: Imam Khomeini and Allameh Tabatabai to express this matter, Research questions:- Under what subject can the interpretations used in the Holy Quran be examined and what kind of interpretations are these interpretations?- Among the previous commentators of the Holy Quran, who and with what title have named these interpretations?Research purposes- Examined the interpretations used in the Holy Quran and what are the main interpretations of these interpretations?- Examining the former commentators of the Holy Quran, who and under what title these interpretations

تبلیغات