راهبرد عملیاتی برنامه آموزشی بر اساس خصوصیت شغلی و تاثیر آن بر عملکرد بازار کار (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: مطالعات نشان می دهد فارغ التحصیلان مشاغل خاص زمانی که در شغلی که برای آن آموزش دیده اند، قرار بگیرند، دستمزد بالاتری می گیرند؛ بنابراین، مدارک روشنی برای معاوضه بین کسب درآمد بالاتر در مشاغل خاص و بهره مندی از تحرک شغلی بالاتر در مشاغل کمتر خاص، به دست می آید و می تواند برای سیاست های آموزشی و بازار کار اموزنده باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر خصوصیات شغلی بر اساس برنامه آموزشی بر مدیریت منابع انسانی (بازار کار) با سه فرضیه در نظر و در سه برآورد جداگانه تاثیر خصوصیات شغلی بر سطوح دستمزد کارفرمایان و تغییردهندگان شغلی، تحرک شغلی و مدت زمان بیکاری، مورد بررسی قرار گرفت.روش شناسی پژوهش: نمونه ایی 1300 تایی از کارگران فارغ التحصیل که دارای یک مجموعه مهارت بوده و تقریبا با مجموعه مهارت های مشخص شده در آخرین برنامه تحصیلی آموزشی مطابقت دارد، انتخاب گردید.یافته ها: نتایح نشان داد کارگرانی که مجموعه مهارت های شغلی خاصی آموزش دیده اند، در آن شغل باقی می مانند و دستمزدهای بالاتری دریافت می کنند. هرچه خصوصیت یک شغل بالاتر باشد، احتمال تغییر کارگران در شغل خود نیز کمتر می شود. برای فارغ التحصیلان مشاغل با یک مجموعه مهارت بسیار خاص، انتظار می رود میزان تحرک شغلی کمتری وجود داشته باشد. کارگران پس از بیکار شدن، از مشاغل خاص، به زمان بیشتری برای یافتن شغل جدید نیاز دارند.اصالت/ارزش افزوده علمی: در نهایت رویکرد تحقیق می تواند برای ارزیابی برنامه های درسی در کلیه برنامه های آموزشی در مدارس و مراکز فنی حرفه ای که سعی در آماده سازی افراد با مهارت های بازار کار دارند، مورد استفاده قرار گیرد.The Operational Strategy of the Curriculum Based on Job Characteristics and Its Impact on Labor Market Outcomes
Purpose: Studies show that graduates of certain occupations earn higher wages when they are placed in the job for which they were trained. Thus, clear evidence for the trade-off between higher earnings returns in certain occupations and the benefit of higher job mobility in lesser occupations is obtained and can be instructive for education policies and the labor market. The present study aims to investigating the effect of job characteristics based on the curriculum on labor market outcomes with three hypotheses in mind and in three separate estimates of the impact of job characteristics on the wage levels of occupational stayers and changers, occupational mobility and unemployment duration was examined.Methodology: A sample of 1,300 graduate workers with a skill set that roughly corresponds to the skill set specified in the latest curriculum was selected.Findings: The results showed workers who have been trained in a particular set of job skills stay in that job and receive higher wages. The higher the nature of a job, the less likely it is that workers will change jobs. For job graduates with a very specific skill set, it is expected that there will be less job mobility. After becoming unemployed, workers from certain jobs need more time to find a new job.Originality/Value: Finally, the research approach can be used to evaluate curricula in all curricula in vocational schools and technical centers that try to prepare people with labor market skills.