پیش بینی تاب آوری دانشجویان بر اساس جهت گیری های مذهبی
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی جهت گیری های درونی و بیرونی مذهبی در تاب آوری دانشجویان انجام شده است. برای رسیدن به این هدف، 320 دانشجو از بین کلیه دانشجویان پسر و دختر دانشگاه فرهنگیان فارس با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. داده های موردنیاز با استفاده از پرسشنامه جهت گیری مذهبی (درونی و بیرونی) آلپورت و راس و مقیاس تاب آوری بزرگ سالان همدال، فرایبورگ، مارتینوسن و روزنوینگ جمع آوری گردید. داده های این پژوهش با استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه هم زمان بررسی شد. یافته ها نشان دادند جهت گیری های مذهبی درونی با کلیه ابعاد تاب آوری (شایستگی فردی، شایستگی اجتماعی، انسجام خانوادگی، منابع اجتماعی و ساختار فردی) به طور مثبت رابطه معنی داری دارد؛ اما جهت گیری مذهبی بیرونی تنها بعُد انسجام خانوادگی تاب آوری را به صورت منفی پیش بینی نمود و سایر ابعاد تاب آوری با جهت گیری مذهبی بیرونی دانشجویان رابطه معنی داری نداشتند. نتایج و تلویحات آن بر پایه پیشینه نظری مورد بحث قرار گرفت.Predicting student resilience based on religious orientations
The present study was conducted with the aim of investigating the predictive role of internal and external religious orientations in students' resilience. To achieve this goal, 320 students were selected from among all male and female students of Farhangian University using multi-stage cluster random sampling method. The necessary data were collected using the questionnaire of religious orientation (internal and external) of Allport and Ross and the adult resilience scale of Hamedal, Freiburg, Martinusen and Rosening. The data of this research were analyzed using the Pearson correlation statistical method and multiple regression analysis simultaneously.The findings showed that internal religious orientations have a positive significant relationship with all dimensions of resilience (individual competence, social competence, family cohesion, social resources and individual structure); However, external religious orientation negatively predicted resilience only after family cohesion, and other dimensions of resilience had no significant relationship with students' external religious orientation. The results and its implications were discussed based on the theoretical background.