آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۶

چکیده

قراردادها را می توان به دو شیوه سخت یا انعطاف پذیر تنظیم کرد؛ گونه نخست تنها با بها دادن به روابط حقوقی، تلاش دارد همه حقوق و تعهدات دو طرف را پیش بینی کند. ایراد این گروه از قراردادها آن است که نمی توانند با تغییرات احتمالی شرایط در آینده سازگار شوند و گاه موجب فرصت سوزی می شود، اما قراردادهای انعطاف پذیر که به ویژه در روابط بلندمدت بازرگانی مورد استفاده قرار می گیرد، با برقراری تعادل میان روابط مبادله ای، شخصی و حقوقی، قابلیت انطباق با تغییرات احتمالی شرایط را در آینده دارد. انعطاف پذیری مهارتی است که می توان در صورت تغییر اوضاع و احوال از آن بهره برد. بررسی ها حکایت از آن دارد که قراردادهای باثبات در گذشته و قراردادهای انعطاف پذیر، با توجه به سیر شتابان تحولات، امروزه پرطرفدار هستند. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی تلاش دارد ضمن معرفی قراردادهای انعطاف پذیر و مزایای آن، برخی از راه های انعطاف پذیر ساختن قراردادها را با حفظ ثبات آن ها، ذیل دو عنوان همکاری و تصویرسازی تبیین کند.  

Flexibility in Contracts

Contracts can be set in one of the two following ways: rigid or flexible. The first type focuses to foresee all the rights and obligations of both of the parties only through attaching importance to legal relations. The drawback of such contracts is their lack of adaptability with the possible future changes in the conditions which can lead to loosing opportunities. On the other hand, flexible contracts, especially used in long-term business relations, are adaptive to possible future changes as they establish balance among interpersonal, legal, and exchange relations. Flexibility is a beneficial skill that can be used when changes arise. According to surveys rigid contracts were favored in the past while flexible ones, due to their ability to keep pace with an accelerated world, are popular today. By its descriptive-analytic approach, the present research attempts to introduce flexible contracts and their benefits, and also the ways through which it is possible to make contracts flexible and keep their stability at the same time under the two headings of collaboration and visualisation.

تبلیغات