آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۶

چکیده

در نظام علمی هر کشور نظارت بر عملکرد اعضای هیئت علمی اهمیت بسیاری دارد. در صورت تخلف عضو هیئت علمی دانشگاه رسیدگی به تخلف او بر حسبِ مورد امری اجتناب ناپذیر است. بر اساس قانون و آیین نامه اجرایی مقررات انتظامی هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور، فرایند رسیدگی به تخلفات اعضای هیئت علمی، در هیئت انتظامی بدوی و تجدیدنظر است. شایان ذکر است که رسیدگی به تخلفات اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی و فرایند رسیدگی بر اساس آیین نامه این دانشگاه خواهد بود. هدف این پژوهش بررسی نواقص و ارائه راهکارهای اصول دادرسی منصفانه با نگاهی بر فقه، درباره فرایند رسیدگی در مرجع رسیدگی تخلفات اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی خواهد بود. روش پژوهش کیفی و با بهره گیری از پرسش انجام شده است. یافته این پژوهش این است که مقررات این حوزه دارای خلأها و نواقصی است که در برخی از موارد باعث تضییع حقوق عضو هیئت علمی در فرایند رسیدگی می گردد. ازجمله این موارد می توان به عدم حضور وکیل، ضعف در مستند و مستدل بودن احکام صادره از هیئت، تخصصی نبودن فرایند رسیدگی، غیرحضوری بودن، غیرعلنی بودن رسیدگی ها، عدم تسلط کافی اعضای هیئت تخلفات به قوانین اشاره نمود که برای هر یک راهکار ارائه شده است.

Jurisprudential and legal analysis of the principles of fair proceedings in dealing with the violations of faculty members

In the scientific system of any country, monitoring the performance of faculty members is very important. In case of violation by the faculty members of the university, it is inevitable to investigate their violation as the case may be. According to the law and the executive regulations, the process of hearing the violations of the faculty members is in the initial and appellate administrative board. It is worth mentioning that the investigation of the violations of the faculty members of the Islamic Azad University and the Litigation steps will be based on the regulations of this university. The purpose of this research will be to examine the shortcomings and provide solutions to the principles of fair proceedings with a view on jurisprudence, regarding the process of dealing with the violations of academic staff members of universities and higher education institutions. Qualitative research method has been done using questions. The finding of this research is that the regulations of this field have gaps and deficiencies, which in some cases cause violation of the rights of faculty members in the process of investigation. By examining the law and the regulations on the violations of academic staff members and by asking experts and members of the trial and appeals of disciplinary violations, we can conclude that there are shortcomings and gaps in the process of investigation. Among these cases, it is possible to point out the absence of a lawyer, the lack of documentation and justification of the rulings issued by the board, the non-specialization of the proceedings, the non-attendance of proceedings, the non-publicity of the proceedings, the lack of sufficient mastery of the members of the violation board to the laws which is provided for each solution.

تبلیغات