آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۳

چکیده

شاید در میان آثار ادبی باستانی هندوستان، دو منظومه رامایانا و مهاباراتا از اهمیت بیشتری دارند و از ارکان اصلی ادبیات حماسی این کشور هستند. این حماسه زندگی راما، فرزند محبوب دشرت، پادشاه سرزمین کوشالا را در تبعید به همراه همسرش سیتا روایت می کند. از این دو شخصیت به عنوان سمبل پاکی و سعادت در آیین هندو یاد می شود. هنرمندان راجستانی نگاره ای از مراسم عروسی رام و سیتا به تصویر کشیده اند که دارای ویژگی اصلی نقاشی سبک هندو، یعنی تأکید بر نمادپردازی رنگ ها است. هدف از پژوهش پیش رو، بررسی تحلیلی نمادها و ویژگی های به کار رفته در این نگاره، به روش توصیفی-تحلیلی است. هنرمندان این اثر، از رنگ ها برای وضوح بیشتر تصاویر استفاده کرده و به نمادین بودن آنها توجه ویژه ای نشان داده اند. هر رنگ با توجه به هویت خود استفاده شده و عناصری مانند معماری بنا و نحوه قرارگرفتن پیکره ها به صورت کاملاً حساب شده در تصویر جای گرفته اند. تزئینات پیکره ها و سایر عناصر موجود در این نگاره به جهت ترکیب بندی مناسب، گردش چشم ، حفظ جایگاه شخصیت ها از اصول خاصی پیروی کرده اند و ترکیب بندی کل نگاره به نحوی تداعی کننده آداب و رسوم مراسم عروسی در هندوستان است.

Painting Analysis of “Ram and Sita MarriageAbstract”

Perhaps among the ancient literary works of India, the epics of Ramayana and Mahabharata are more significant and are the main pillars of the country’s epic literature. This epic narrates Rama’s life, the beloved Dasaratha’s son, Kosala land’s king, in exile with his wife Sita. These two paintings are recalled as symbols of purity and happiness in Hindu tradition. Rajasthani artists have depicted a painting of the wedding ceremony of Rama and Sita, which possesses the main characteristics of Hindu art, namely an emphasv is on the symbolic use of colors. This study aims to analyze the symbols and features used in this painting. The study was conducted using a descriptive-analytical method. The painters of the present work used colors to enhance the clarity of the images and have shown special attention to their symbolism. Each color has been used according to its identity, and elements such as building architecture and the arrangement of figures have been precisely positioned in the painting. The decorations and other components presented in this painting have adhered to specific principles for proper composition, guiding the viewer’s eye, and maintaining the positions of the characters. The overall composition of the painting is designed to reflect the customs and traditions of wedding ceremonies in India.

تبلیغات