آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بازی های بومی-خانوادگی در رضایت مندی، توانمندسازی، و ابعاد شش گانه کارکرد خانواده بر اساس مدل مک مستر انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را خانواده های دارای حداقل یک فرزند 6 سال به بالای ساکن شهرستان هرسین در سال1400 تشکیل داد. پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. تعداد 20 خانواده که دارای ملاک های ورود بودند به روش در دسترس انتخاب، و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. مداخله بصورت مجزا برای هر خانواده و طی شش جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد و در این مدت گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ی سنجش خانواده (اپشتاین، بالدوین و بیشاپ، 1983)، پرسشنامه ی توانمندسازی خانواده (کورن، دیچیلو و فریسین، 1992) و پرسشنامه رضایت خانوادگی (السون و ویلسون، 1982) بودند. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که بازی های بومی-خانوادگی بر متغیرهای رضایتمندی خانواده (001/0>p، 89/57=F)، توانمندسازی خانواده (001 /0>P، 07/21=F) تأثیری معنادار دارد. همچنین متغیر بازی های بومی-خانوادگی بجز بعد کنترل رفتار(82/0<P، 82/0=F) توانست بر ابعاد دیگر کارکرد خانواده (ارتباط(001 /0<P، 88/13=F)، حل مسئله (001/0>P، 02/15=F)، ایفای نقش( 04/0>P، 23/4=F)، پاسخگویی عاطفی(005/0>P، 07/9=F)، مشارکت عاطفی ( 03/0>P، 97/4=F) و کارکرد کلی (01/0>P، 08/7=F) تأثیری معنادار داشته باشد. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که اجرای بازی های خانوادگی می تواند از طریق ارتقاء کیفیت تعاملات بین اعضاء، مسئولیت پذیری و نقش پذیری آنها، تاثیرات مثبتی بر بهبود عملکرد خانواده و افزایش سطح رضایت مندی و توانمند سازی خانواده ها داشته باشد.

The role of native-family games in satisfaction, empowerment and the six dimensions of family functioning Based on the McMaster model

The aim of this study was to investigate the role of native-family games in satisfaction, empowerment, and the six dimensions of family functioning based on the McMaster model. The statistical population of this study consisted of all families with a child aged 6 and over living in Harsin city in 2021. The research was conducted by quasi-experimental method with pretest-posttest design with control group. 20 families were selected by available sampling method and randomly assigning them to experimental and control groups. The intervention was performed separately for each family in six 90-minute sessions and during this period the control group did not receive any intervention. Research instruments included the Family Assessment Questionnaire (Epstein, Baldwin, & Bishop, 1983), the Family Empowerment Questionnaire (Koren‚ DeChillo and Friesen, 1992), and the Family Satisfaction Questionnaire (Olson & Wilson, 1982). Data were analyzed using ANCOVA statistical method. The findings of the research showed that native-family games have a significant effect on the variables of family satisfaction (p<0.001, F=57.89), family empowerment (P<0.001, F=21.07). Also the variable of native-family games, except for the behavior control dimension (P<0.82, F=0.82), was able to affect the other five dimensions of the six dimensions of family functioning (communication (P <0.001, F = 13.88), problem solving (P <0.001, F = 15.02), role playing (P <0.04, F = 4.23) , Emotional responsiveness (P <0.005, F = 9.07), emotional participation (P <0.03, F = 4.97) and overall function (P <0.01, F = 7.08)) have a significant effect.Based on this, it can be concluded that the implementation of family games can have positive effects on improving family performance and increasing the level of satisfaction and empowerment of families by improving the quality of interactions between members, their responsibility and role-playing.

تبلیغات