آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

نظریه ی نمایندگی، نظریه ی بنیادی است که به موضوع اصول راهبری شرکتی مبنای علمی می دهد. اصول راهبری شرکتی از سازوکارهای سازمانی گسترده تشکیل شده است که در کاهش مشکل نمایندگی از طریق اقدامات مدیریتی و کاهش رفتار فرصت طلبانه مدیران در جهت بهبود کیفیت در جریان اطلاعات شرکت ، تأثیرگذار است. هدف این پژوهش بررسی نقش اصول راهبری شرکتی بر انتخاب های مدیران است که می تواند اثر افزاینده یا کاهنده بر سود شر کت داشته باشد. در راستای دستیابی به هدف پژوهش، جامعه آماری شامل کلیه شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه آماری شامل 180شرکت (1440شرکت-سال) طی دوره زمانی 1393 تا 1400 است. به منظور آزمون فرضیه پژوهش از تحلیل آماری رگرسیونی داده های تابلویی لجستیک چند متغیره استفاده شده است. نتیجه پژوهش نشان داد در شرکت های با اصول راهبری شرکتی قوی، مدیران تمایل به استفاده از روش های افزاینده ی سود دارند و در شرکت های با اصول راهبری شرکتی ضعیف، به استفاده از روش های کاهنده ی سود تمایل نشان می دهند

Investigating the Role of Corporate Governance Principles on Earnings-Increasing or Decreasing Choices by Management

Agency theory is a basic theory that gives a scientific basis to the subject of corporate governance principles. The corporate governance principles are made of extensive organizational mechanisms that are effective in reducing agency problems through managerial actions and reducing the opportunistic behavior of managers to improve the quality of the company's information flow. The purpose of this research was to investigate the role of corporate governance principles on managers' choices, which can have an increasing or decreasing effect on the company's earnings. To achieve the goal of the research, the statistical population included all manufacturing companies listed in the Tehran Stock Exchange and the statistical sample included 180 companies (1440 companies) from 2014 to 2021. To test the research hypothesis, statistical regression analysis of multivariable logistic panel data was used. The results showed that in companies with strong corporate governance principles, managers tend to use earnings-increasing methods. In companies with weak corporate governance principles, managers tend to use earnings-reducing methods

تبلیغات