چکیده

مذاهب فقهی اسلامی با استناد به دلایلی ، از جایز بودن ابضاع سخن گفته و تعاریف و تعابیر گوناگونی از ماهیت آن ارائه نموده اند، با توجه به تأثیر مبانی فقهی ابضاع بر روی ماهیت آن ، بررسی مبانی فقهی ابضاع ضروری به نظر می رسد. پرسش اصلی که تحقیق حاضر در پی پاسخ به آن می باشد آن است که« از دیدگاه مذاهب فقهی اسلامی چه دلایلی ابضاع را پشتیبانی می کند ؟» فرضیه تحقیق آن است که برخی از دلایل مورد استناد برای اثبات جایز بودن ابضاع بر جواز آن دلالت ندارند .این تحقیق با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای امامیه و مذاهب فقهی اهل سنت صورت گرفته است. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان می دهد که اختلاف در ماهیت ابضاع موجب آن شده که از یک سو در درباره رکن و شرط بودن قید«تبرعی یا مجانی بودن»در ابضاع و استحقاق دریافت اجره المثل اختلاف پیش آید ؛ از سوی دیگر موجب آن شده که برخی ابضاع را عقد مستقل بدانند و برخی نیز آن را تابع عقد جعاله، یا وکالت و ... بشمار آورند . گاهی به دلایلی همچون آشنا نبودن صاحب سرمایه به تجارت و مانند آن ، ابضاع یک نوع احسان و کمک به رفع نیاز وی می باشد ، که دین آن را تشویق نموده است، از سویی به دلیل محترم بودن فعل مسلمان، عامل حق دریافت اجرت دارد، مگر آن که به مجانی بودن کار وی تصریح شود.

The Fundamentals of Merchandise (Ebzae) from the Perspective of Islamic Jurisprudence Schools

Islamic jurisprudential schools have presented various reasons to justify merchandise (Ebzae) and its permissibility while offering diverse definitions and interpretations of its essence. Given the significant influence of jurisprudential principles on the nature of Ebzae, it becomes imperative to assess these jurisprudential fundamentals critically. This research addresses the central question: "What are the reasons supporting the permissibility of Ebzae according to Islamic jurisprudential schools?" The research hypothesis posits that some of the reasons put forth to establish the permissibility of Ebzae lack sufficient justification. The present study employs a descriptive-analytical approach and relies on desk studies of both Imamiyyah jurisprudence and Sunni jurisprudence schools. Furthermore, the research findings indicate that variations in the interpretation of Ebzae have led to disputes regarding the fundamental requirement of "voluntariness or freedom" in Ebzae and the entitlement to fair and equitable compensation. Simultaneously, this divergence has resulted in some individuals regarding Ebzae as an independent contract, while others perceive it as a subsidiary of unilateral contracts or advocacy agreements. In some instances, due to factors such as the capital owner's lack of familiarity with business practices, Ebzae is viewed as benevolent and assistance in fulfilling needs, consistent with religious recommendations. It is emphasized that a broker has the right to receive remuneration, reflecting the dignity of the Muslim transaction unless otherwise specified that the service is pro bono.

تبلیغات