آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

 با توجه به اهمیت بنیان خانواده در فرهنگ ایرانی- اسلامی و همچنین علاقه کودکان به تماشای انیمیشن، تعیین مشخصه های بازنمایی شده و رمزگان ایدئولوژیک انیمیشن ها ضروری است، زیرا نوع زبان مورداستفاده برای بیان هر موضوع، می تواند معنای آن را تغییر دهد. هدف این پژوهش، تحلیل نشانه شناختی الگو های بازنمایی شده روابط والدین و فرزندان و رمزگشایی رمزگان های ایدئولوژیک غالب در مجموعه انیمیشن «بچه های ساختمان گل ها» است. روش پژوهش، تعیین رمزگان محتوا در سه سطح ظاهری، فنی و ایدئولوژیک براساس شیوه نشانه شناختی جان فیسک است. تمام قسمت های این مجموعه انیمیشن به عنوان جامعه آماری، انتخاب شده اند و در ادامه، 12 قسمت مرتبط با پژوهش، مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار گرفته اند. نتایج پژوهش نشان می دهد با توجه به تحلیل نشانه شناختی رمزگان جان فیسک، روابط بین والدین و فرزندان در سبک زندگی ایرانی- اسلامی یک رابطه بنیادی متقابل بر مبنای ارزش های مشترک بوده و سازندگان این انیمیشن، براساس فرهنگ ایرانی- اسلامی و اهداف موردنظرشان، مفاهیم ایدئولوژیک بسیاری را درباره روابط والدین و فرزندان در این انیمیشن نهادینه کرده اند

Decoding the Iranian Animation Series “The children of Gol-ha Building” in Representation of Parent-Children Relationships (Based on John Fiske’s Codes)

Considering the importance of the family foundation in Iranian-Islamic culture, as well as the interest of children in watching animation, determining the represented characteristics and ideological codes of animations is necessary because the type of language used to express any topic can change its meaning. The aim of this research is semiotic analysis of the represented patterns of parent-children relationships and deciphering the prevailing ideological codes in the animation series "The Children of Gol-ha Building". The research method is determining content codes in three levels of appearance, technical and ideological which is based on John Fisk's semiotic method. All the episodes of this animation series were selected as the statistical population and then, detailed analysis was done on 12 episodes related to the research. The results of the research show that according to John Fiske's semiotic analysis of codes, the relationships between parents and children in the Iranian-Islamic lifestyle is a mutual fundamental relationship based on common values and the creators of this animation series have institutionalized many ideological implications about parent-children relationships based on Iranian-Islamic culture and their intended culture and goals.

تبلیغات