کلید واژه ها: adolescents happiness Life Skills Training

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۳۱ - ۳۹
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۷

چکیده

Increasing the happiness of teenagers can provide a proper upbringing for the future generation of the country, and one of the ways to achieve this goal is to teach them life skills. This research was conducted with the aim of the effectiveness of the life skills training on the personal and social happiness of adolescents. This research is a quasi-experimental type with a pre-test-post-test design and a control group. 40 students from the second secondary level of Zanjan city were selected by convenience sampling method and were randomly divided into two experimental (n = 20) and control groups (n = 20), and the Oxford Happiness Questionnaire (OHQ) and the Social Happiness Questionnaire (SHQ) were administered to them as a pre-test and post-test. The life skills training course were conducted for eight sessions (180 minutes each session) on the experimental group, but no intervention was done on the control group during this period. Data were analyzed using covariance analysis and SPSS-23 software. The finding showed that the life skills training course has led to an increase in the personal and social happiness of adolescents (P<0.001). According to these findings, it can be concluded that life skills training as one of the important trainings can be effective in increasing the happiness of teenagers and determine the dynamics of the future generation of the country.

اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر شادکامی فردی و اجتماعی نوجوانان

افزایش شادی نوجوانان می تواند تربیت مناسبی را برای نسل آینده کشور فراهم کند و یکی از راه های رسیدن به این هدف آموزش مهارت های زندگی است. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر شادکامی فردی و اجتماعی نوجوانان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل است. 40 دانش آموز مقطع متوسطه دوم شهر زنجان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHQ) و پرسشنامه شادکامی اجتماعی (SHQ) به عنوان پیش آزمون و پس آزمون بر روی آن ها اجرا شد. دوره آموزش مهارت های زندگی به مدت 8 جلسه (هر جلسه 180 دقیقه) بر روی گروه آزمایش انجام شد، اما در این مدت هیچ مداخله ای بر روی گروه کنترل انجام نشد. ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که دوره آموزش مهارت های زندگی منجر به افزایش شادکامی فردی و اجتماعی نوجوانان شده است (001/0>P). با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های زندگی به عنوان یکی از آموزش های مهم می تواند در افزایش شادکامی نوجوانان و تعیین پویایی نسل آینده کشور موثر باشد.
آموزش مهارت های زندگی، شادکامی، نوجوانان،

تبلیغات