Examining the Mediating Role of Emotional Self- Awareness in the Relationship between Moral Identity and Self- Defeating Behavior and Cognition
آرشیو
چکیده
The present study was conducted with the aim of investigating the mediating role of emotional self-awareness in the relationship between moral identity and self-defeating behavior and cognition. This research was descriptive-correlation based on structural equation modeling. 200 female students of the first secondary school in the villages of Roudbane city in the academic year 2022-2023 were selected using convenience sampling method and the research tools included the moral identity questionnaire (MIQ), self-defeating behaviors & cognitions scale (SDBCS) and self-awareness outcomes questionnaire (SAOQ). Data analysis was done using Pearson correlation and structural equations. The obtained findings showed that moral identity and emotional self-awareness have a direct effect on self-defeating behavior and cognition (p>0.001). Also, moral identity had an indirect effect on self-defeating behavior and cognition with the mediating role of emotional self-awareness (p>0.001). According to the results of the present research, more attention should be paid to the role of moral identity and emotional self-awareness in reducing students' self-defeating behaviors and cognitions.نقش میانجی خودآگاهی هیجانی در رابطه بین استرس انتظارات تحصیلی و رفتار و شناخت خودشکن
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه استرس انتظارات تحصیلی با رفتار و شناخت خودشکن با نقش میانجی خودآگاهی هیجانی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی به روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر متوسطه اول روستاهای شهر رودبنه در سال تحصیلی 1402-۱۴۰1 بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس 200 انتخاب شدند. ابزار جمع-آوری داده ها شامل سیاهه استرس انتظارات تحصیلی (AESI)، مقیاس رفتار و شناخت خودشکن (SDBCS)، و مقیاس خودآگاهی هیجانی (SAOQ) بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و فن مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که استرس انتظارات تحصیلی و خودآگاهی هیجانی بر رفتار و شناخت خودشکن اثر مستقیم دارد (001/0 > p). همچنین استرس انتظارات تحصیلی بر رفتار و شناخت خودشکن با نقش میانجی خودآگاهی هیجانی اثر غیرمستقیم داشت (001/0 > p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان گفت روان شناسان آموزشی و مشاوران مدارس جهت پیشگیری از رفتارها و شناخت های خودشکن دانش آموزان باید به متغیرهای استرس انتظارات تحصیلی و خودآگاهی هیجانی در آنان توجه ویژه داشته باشند.
استرس انتظارات تحصیلی، خودآگاهی هیجانی، رفتار و شناخت خودشکن،