نویسندگان: سمیه میرزاییان

کلید واژه ها: metacognitive strategies Rumination Worry

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۳۵ - ۴۳
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۳

چکیده

Rumination and worry are among the cognitive conflicts in many people. This research was conducted with the aim of the effectiveness of training metacognitive strategies on reducing rumination and worry. This research is a quasi-experimental type with a pre-test-post-test design and a control group. 32 students of Shahid Beheshti University were selected based on the cut of point in the Ruminative Responses Scale (RRS) and the Penn State Worry Questionnaire (PSWQ) by purposive sampling method and were assigned in two experimental (n = 16) and control (n = 16) groups. Metacognitive strategies were taught to the experimental group for 8 sessions, but the control group did not receive any training during this period. Data analysis was done using covariance analysis and SPSS-26 software. The findings showed that metacognitive therapy was able to significantly reduce rumination and worry in the experimental group compared to the control group (P<0.001). Based on this finding, it can be concluded that training metacognitive strategies can be used effectively to reduce rumination and worry.

اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش نشخوار فکری و نگرانی

نشخوار فکری و نگرانی از جمله تعارضات شناختی بسیاری از مردم است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش نشخوار فکری و نگرانی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه بود. 32 دانش آموز دانشگاه شهید بهشتی بر اساس نقطه برش در مقیاس پاسخ های نشخوارکننده (RRS) و پرسشنامه نگرانی حالت پن (PSWQ) با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (16=n) و گروه کنترل (16=n) قرار گرفتند. به  گروه آزمایش به مدت 8 جلسه راهبردهای فراشناختی آموزش داده شد، اما گروه گواه  در این مدت هیچ آموزشی ندید. تجزیه و تحلیل داده ها  با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS-26 انجام شد. این یافته ها نشان داد که درمان فراشناختی قادر است به طور قابل توجهی نشخوار فکری و نگرانی را در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش دهد (P<0.001).بر اساس این یافته ها، می توان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای فراشناختی را می توان به طور موثر برای کاهش نشخوار و نگرانی  به کار برد.
راهبردهای فراشناختی، نشخوار فکری، نگرانی،

تبلیغات