کلید واژه ها: Anxiety Depression Superstitious believe

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۴۱ - ۴۸
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۵۷

چکیده

Superstitious beliefs and practices have a determining role in culture and society in traditional communities and influence their worldview and value system. The aim of the present study was to investigate the relationship between superstition tendency and depression and anxiety among college students. The present study was descriptive-correlational. The research population consisted of all students who were studying at the Islamic Azad University of Bandar-e Anzali in the academic year 2021-2022. From this population, 335 people were selected as the sample using the convenience sampling method. Beck Depression Inventory (BDI), Beck Anxiety Inventory (BAI), and Superstition Tendency questionnaires were administered to them and the questionnaires were analyzed using correlation and regression statistical methods after collection. The Results showed that there was a significant relationship between superstition tendency and depression and anxiety (P <0.001). As a result, it can be said that superstition tendency can predict depression and anxiety in university students.

رابطه گرایش به خرافات با افسردگی و اضطراب در دانشجویان

باورها و عملکردهای خرافی در جوامع سنتی نقش تعیین کننده در فرهنگ و جامعه دارد و سراسر جهان بینی و نظام ارزشی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه گرایش به خرافات با افسردگی و اضطراب در دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویانی بود که در سال تحصیلی 1402-1401 در دانشگاه آزاد واحد بندرانزلی، مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه، تعداد 335 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. سیاهه افسردگی بک (BDI)، سیاهه اضطراب بک (BAI) و پرسشنامه گرایش به خرافات را بر روی آنان اجرا نمود. داده ها  با استفاده از آزمون  همبستگی و رگرسیون، تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد، بین گرایش به خرافات با افسردگی و اضطراب رابطه معنی دار وجود دارد (P<0.001).در نتیجه می توان گفت گرایش به خرافات، می تواند افسردگی و اضطراب را در دانشجویان پیش بینی کند.
اضطراب، افسردگی، اعتقادات خرافی،

تبلیغات