کلید واژه ها: فرهنگ عامه مثل های زبان لکی اخلاق تعلیم تربیت

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۵۹ - ۷۹
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۲۰۵

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰

چکیده

فرهنگ عامه برخاسته از متن و ژرفای زندگی مردم و سرشار از مطالب ناگفته و نکات کلیدی، پیرامون حیات اقوام و ملت ها، در دوره های مختلف است. مثل ها از مبانی فرهنگ عامه اقوام و ملت هاست و دارای خصوصیات متعدد می باشد. ارائه و آموزش مفاهیم و موضوعات اخلاقی، تعلیمی و تربیتی مرتبط با زندگی افراد در راستای بهسازی آن، از اساسی ترین ویژگی های مثل ها محسوب می شود. پژوهش حاضر که شیوه ای توصیفی- تحلیلی دارد، با تکیه بر همین ویژگی امثال و با استفاده از منابع کتابخانه ای و داده های میدانی، انجام شده است. به همین منظور، در آن، مثل های مردم لک، از مردمان اصالت دار ایرانی، از نظر برخورداری از مفاهیم اخلاقی، تعلیمی و تربیتی، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش، نشانگر نمود فراوان مفاهیم اخلاقی، تعلیمی و تربیتی در محتوای مثل های لکی است و بر اهمیت آن ها در نزد مردم لک تأکید دارد. نیز گواهی بر توجه بسیار این قوم ایرانی به نقش و کارکرد آموزندگی مثل ها و بهره گیری حداکثری از آن می باشد. مفاهیم و موضوعات اخلاقی، تعلیمی و تربیتی موجود در مثل های لکی، گسترده و در بر دارنده بخش های گوناگون زندگی همچون «معاش»، «معاشرت»، «تدبیر و ساماندهی امور»، «ازدواج»، «اعتقادات الهی»، «تجارت و شراکت»، «مسائل تربیتی»، «فضیلت های اخلاقی» و «رذیلت های اخلاقی»، است.

Analyzing Moral, Didactic and Educative Contents of Lakish Proverbs

Common culture arises from the depth of human life steeped in unsaid contents and key notes about the life of tribes and nations during various eras. In fact, these proverbs are the manifestations of common cultures of tribes and nations holding different features, although presenting and teaching moral, didactic and educative contents related to the development of people’s lives is considered as their most basic feature. The present descriptive-analytic study has been carried out by library sources and fields relying on the aforesaid feature. Therefore, Lakish Proverbs have been singled out from original Iranian people to be analyzed in terms of having moral, didactic and educative contents. The findings reveal that Lakish proverbs include moral, didactic and educative contents demonstrating the importance of these proverbs among Laks. Furthermore, the results prove the maximum use and the educative role of these proverbs in the life of this Iranian tribe. Besides, these proverbs include extensive moral, didactic and educative contents like “livelihood”, “communication”, “planning and managing affairs”, “marriage”, “Divine beliefs”, “business and partnership”, “nurture issues”, “moral virtues”, and “immoralities”.

تبلیغات