آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

نهادسازی جامعه ایران در ابعاد مختلف فرهنگی و اداری که با انقلاب مشروطه آغاز شد، در مقطع زمانی 1320 – 1299 شتابی تازه گرفت و با جدیت دنبال شد. در بازده زمانی مذکور بنیاد نهادهای جدید فرهنگی قزوین نیز ریخته شد. یکی از محورهای اساسی سیاست فرهنگی حکومت رضاشاه در راستای سیاست مدرن سازی، نوسازی در حوزه آموزشی است که در نظام آموزشی قزوین در مقطع مذکور دگرگونی های گسترده ای ایجاد کرد و بخش عمده آن به بعد کمّی (احداث مدارس جدید و افزایش تعداد دانش آموزان) مربوط بود ضمن اینکه در بعد محتوایی نیز (مواد درسی و سرفصل های آموزشی که بیشتر جهت نهادینه کردن حس میهن پرستی و... بود) شاهد تغییراتی هستیم. با وجود تحول در ساختار آموزشی، به واسطه سیاست آمرانه و شتاب زده که با بافت سنتی در تقابل بود، باعث شد مطالبات مورد انتظار به طور کامل محقق نشود. نهاد فرهنگی آموزش در قزوین محور مطالعه در پژوهش حاضر است که در این تحقیق با روش توصیفی – تحلیلی مورد بررسی قرار می گیرد. یافته های پژوهش حاکی از گسترش نظام آموزش و مدرسه سازی در دوره پهلوی است، بقایای معماری برخی از این مدارس حاکی از تأثیر این تحول بر معماری قزوین در دوره معاصر است.اهداف پژوهش:بررسی تحولات نظام آموزشی قزوین در دوره معاصر.بررسی تأثیر مدرسه سازی قزوین در دوره پهلوی بر هنر معماری این دوره.سؤالات پژوهش:تحولات نظام آموزشی دوره پهلوی در نهضت مدرسه سازی در شهر قزوین چه بازتابی داشت؟هنر معماری شهر قزوین چگونه در مدرسه سازی دوره پهلوی چه بازتابی یافته است؟

A study of the developments of the educational institution (1320-1299 AD) and its reflection on the contemporary art in Qazvin

The institutionalization of Iranian society and consequently Qazvin, in various cultural and artistic dimensions, which began with the Constitutional Revolution and had its ups and downs and finally stagnation, gained new momentum in the period 1320-1299 and was seriously pursued. However, the educational institution in the period under discussion had a significant progress in terms of modernization and material development due to necessity and need. Accordingly, the change in the educational structure, which is one of the main axes of the cultural policy of the mentioned period, due to the authoritarian and hasty policy, which was in opposition to the traditional context, caused the expected demands not to be fully met. The cultural institution of education and its reflection in Qazvin contemporary art is the focus of the study in the present study, which in this research is examined by descriptive-analytical method.Two main questions: 1- What place did the educational institution have in the process of modernization and modernization of Qazvin between 1320 and 1299?2- What were the reasons for the establishment and the effects of the educational institution on the cultural-artistic structure of Qazvin?Objectives: 1- Recognition and analytical income on the developments of Qazvin educational institution in the period of 1320 - 1299 AD, to get acquainted with the cultural-artistic developments of Qazvin2- Identifying the impact of political structure on the cultural-artistic situation and its positive and negative consequences

تبلیغات