آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

وجود برخی خلأهای جامعه به لحاظ نیاز به معنویت باعث شده است که شیفتگان معنویت برای ارضای این نیاز به غلط به دامان بعضی مدعیان پناه ببرند؛ اگر این افراد به حال خود رها شوند منشأ فساد بخشی از جامعه می شوند و امنیت روانی و معنوی جامعه را تهدید می کنند. حال سؤال اینجاست که آیا شارع مقدس که روی امنیت جانی مردم حساس است و برای فساد فی الارضی که منجر به تهدید جانی شود و  برای امنیت روانی و اجتماعی مردم نیز اهمیت قائل است یا نه؟ مسئله مهدویت به عنوان یکی از موضوعات مهم در جامعه مذهبی سبب شده است تا گاه افرادی به طرح ادعای مهدویت بپردازند. بررسی این مسئله از نظر جرم شناسی یکی از مباحث محوری در جامعه امروزی است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای به رشته تحریر درآمده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که با تکیه بر آیات و روایات برجای مانده از ادوار پیش می توان بسیاری از مسائل روز را نیز جرم انگاری کرد. یکی از نکات مهم درباره مهدویت توجه ساحت های هنری به این موضوع است. در همین راستا در پوسترهای هنری معاصر نیز به این مقوله پرداخته شده است.اهداف پژوهش:بررسی مقوله فساد و ادعای مهدویت در آیات و روایات.بررسی مسئله مهدویت در پوسترهای معاصر.سؤالات پژوهش:در آیات و روایات تا چه حد به مسئله فساد و ادعای مهدویت پرداخته شده است؟مسئله مهدویت در پوسترهای معاصر چه بازتابی داشته است؟

Corruption in terms of verses and hadiths with emphasis on identifying the criminality of the claim of Mahdism and its reflection in contemporary posters

The existence of some gaps in society in terms of the need for spirituality has caused spirituality enthusiasts to mistakenly resort to some claimants to satisfy this need:If these people are left alone, they will become a source of corruption for a part of the society and threaten the psychological and spiritual security of the society.Now the question is whether the holy shari'a, which is sensitive to the security of the lives of the people, and to the corruption on earth that leads to the threat to life, and also to the psychological and social security of the people, or not?If such a punishment is considered from the point of view of the Shari'a, what is the amount? Is the title of corruptor on earth given to such people or not?To answer the extent of corruption on earth will be investigated and the questions raised will be try.

تبلیغات