بررسی تأثیر رهبری خدمت گزار بر رضایت شغلی درونی و بیرونی با میانجی گری نگرش خدمت گزاری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر رهبری خدمت گزار بر رضایت شغلی درونی و بیرونی کارکنان از طریق میانجی گری نگرش خدمت گزاری است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه هستند. نمونه گیری با روش تصادفی طبقه ای انجام شد. تعداد 250 پرسش نامه استاندارد در بین کارکنان توزیع و در مجموع 212 پرسش نامه جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات پژوهش با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS3 انجام شد. ضرایب بارهای عاملی مدل پژوهش نشان می دهد رهبری خدمت گزار به میزان 29/0 بر رضایت شغلی درونی و به میزان 51/0 بر رضایت شغلی بیرونی تأثیرگذار است. همچنین ، نگرش خدمت گزاری به میزان 17/0 بر رضایت شغلی درونی تأثیرگذار است. بنابراین، بر طبق نتایج پژوهش، رهبری خدمت گزار رضایت شغلی درونی و بیرونی کارکنان را به همراه دارد، اما نگرش خدمت گزاری را در وجود آن ها نهادینه نمی کند. همچنین ، نگرش خدمت گزاری به عنوان میانجی گر در ارتباط بین رهبری خدمت گزار و رضایت شغلی درونی و بیرونی تأثیرگذار نیست، اما به عنوان یک متغیر مستقل رضایت شغلی درونی کارکنان را به همراه دارد.Investigating the Impact of Servant Leadership on Intrinsic Job Satisfaction and Extrinsic Job Satisfaction with the Mediation of Servant Attitude
The purpose of this research is to determine the impact of servant leadership on employees intrinsic job satisfaction and extrinsic job satisfaction with the mediating role of servant attitude. This research is applied in terms of purpose and in terms of nature it is a descriptive-survey. The statistical population of this study is the employees of Razi University of Kermanshah. A Stratified random sampling method was used. A total of 250 standard questionnaires were distributed among the employees and a total of 212 questionnaires were collected. Structural equation modeling and Smart PLS3 software were used to analyze the data and test the research hypotheses. The coefficients of factor loadings of the research model show that servant leadership has a 0.29 effect on intrinsic job satisfaction and a 0.51 effect on extrinsic job satisfaction; In addition, servant attitude has a 0.17 effect on intrinsic job satisfaction. Therefore, according to the research results, servant leadership will bring intrinsic job satisfaction and extrinsic job satisfaction for employees; but will not establish the servant attitude in their minds. In addition the mediating role of servant attitude in the effect of servant leadership on intrinsic job satisfaction and extrinsic job satisfaction was not confirmed, but as an independent variable, it will bring intrinsic job satisfaction for employees.