اثربخشی بسته ی آموزشی الگوی رفتار والدینی بر اساس تجارب زیسته والدین دارای فرزند تیزهوش بر توانمندی شناختی کودکان پیش از دبستان دارای هوشبهر متوسط (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی بسته آموزشی الگوی رفتار والدینی بر اساس تجارب زیسته والدین دارای فرزند تیزهوش بر توانمندی شناختی کودکان پیش از دبستان دارای هوشبهر متوسط بود. روش پژوهش: پژوهش کاربردی بود و از روش آزمایشی( گروه آزمایش و کنترل) استفاده شد. جامعه آماری را کلیه والدین دارای فرزند پیش از دبستان و فرزندانشان در شهر اراک در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. تعداد 20 نفر از والدین و فرزندانشان ( 9 دختر و 11 پسر) به صورت تصادفی از یک مرکز پیش دبستانی جامع انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از مقیاس هوشی تهران- استنفورد- بینه برای سنجش توانمندی شناختی کودکان استفاده شد. سپس والدین گروه آزمایش 13 جلسه آموزش دریافت کردند. در پایان پس آزمون روی همه دانش آموزان اجرا شد. داده ها با استفاده مدل آماری تحلیل کوواریانس و در محیط SPSS نسخه 26 تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد بسته آموزشی بر هوشبهر غیرکلامی( 85/11F=، 05/0< P)، هوشبهر کلامی(93/9F=، 05/0< P)، هوشبهر کل(12/14F=، 05/0< P)، استدلال سیال(43/10F=، 05/0< P)، دانش(33/9F=، 05/0< P)، استدلال کمی(38/9F=، 05/0< P)، پردازش دیداری- فضایی(70/9F=، 05/0< P) و حافظه فعال(26/9F=، 05/0< P) اثر مثبت داشته است. نتیجه گیری: در سنین طلایی، با آموزش والدین و غنی سازی محیط، می توان روی رشد توانمندی های شناختی کودکان و پیامدهای مثبت آن اثر مثبت گذاشت.The Effectiveness of the Parental Behavior Model Educational Package Based on the Lived Experiences of Parents with Gifted Children on the Cognitive Ability of Pre-school Children with Modrate Intelligence
Aim : The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the Parental behavior model educational package based on the lived experiences of parents with gifted children on the cognitive ability of pre-school children with moderate intelligence. Method: The research was applied and the experimental method (experimental and control group) was used. The statistical population consisted of all parents with preschool children and their children in Arak from October 2020 to October 2021. 20 parents and their children (9 girls and 11 boys) were randomly selected from a comprehensive preschool center and were divided into two experimental and control groups. Tehran-Stanford-Bineh intelligence scale was used to measure children's cognitive ability. Then the parents of the experimental group received 13 training sessions. At the end, the post-test was administered to all students. The data were analyzed using the statistical model of analysis of covariance and with the SPSS (version 26). Results: The findings showed that the educational package had a positive effect on non-verbal intelligence (F=11/85, P<0/05), verbal intelligence (F=9/93, P<0/05), total intelligence (F=14/12, P<0/05), fluid reasoning (F=10/43, P<0/05), knowledge (F=9/33, P<0/05), quantitative reasoning (F=6/38, P<0/05), visual-spatial processing (F=9/70, P<0/05) and working memory (F=9/26, P<0/05). Conclusion: in the golden age, with parent education and enriching the environment, it is possible to had positive effect on the development of children abilities and its positive consequences.