آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی ارزیابی مؤلفه های مصاحبه تخصصی داوطلبان ورود به حرفه معلمی در ایران انجام شد. روش: روش پژوهش مورد استفاده ترکیبی از نوع اکتشافی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی و مدرسان مدعو دانشگاه فرهنگیان بودند که در بخش کیفی تعداد 18 عضو هیات علمی و 20 مدرس مدعو با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی تعداد 372  نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته برای جمع آوری داده های موردنیاز استفاده شد. برای تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل مضمون و جهت تحلیل داده های کمی از آزمون t تک گروهی و طیف مطلوبیت استفاده به عمل آمد. نتایج پژوهش نشان می دهد که از دیدگاه اعضای هیات علمی و مدرسان مشکلات فرایند مصاحبه داوطلبان جهت ورود به حرفه معلمی از لحاظ محتوا در شش مقوله اصلی قرار دارد. همچنین وضعیت ارزیابی مؤلفه های مصاحبه تخصصی مناسب نبوده و نیاز به اصلاحاتی دارد. با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که مؤلفه های مصاحبه تخصصی داوطلبان ورود به حرفه معلمی بنا به دلایل گوناگونی به طور دقیق توسط مصاحبه گران مورد ارزیابی قرار نمی گیرد. لذا به منظور پذیرش داوطلبانی برخوردار از صلاحیت های حرفه ای، با انگیزه و علاقه مند، دارای سلامت جسمانی و روانی مناسب برای ورود به حرفه معلمی پیشنهاد می شود از نتایج آزمایش های پاراکلینیکی و آزمون های روانی در کنار مصاحبه تخصصی برای ارزیابی سلامت جسمانی و روانی، و ویژگی های شخصیتی داوطلبان استفاده شود.

Assessing the evaluation status of the components of the specialized interview of the candidates entering the teaching professional in Iran

The aim of this study was to evaluate the status of the components of specialized interviews for candidates entering the teacher education in Iran. The research method used is a mixmethod of exploratory type. The statistical population of the study included all faculty members and lecturers of Farhangian University. In the qualitative section, 18 faculty members and 20 lecturers using voluntary purposive sampling method and in the quantitative section, 372 people using sampling Multi-stage clusters were selected as a statistical sample. Semi-structured interview and researcher-made questionnaire were used to collect the required data. Semi-structured interview and researcher-made questionnaire were used to collect the required data. To analyze the qualitative data, Thematic analysis method was used and to analyze the quantitative data, one-group t-test and utility spectrum were used. The results show that from the perspective of faculty members and lecturers, the problems of the interview process for candidates to enter the teacher education course in terms of content are in six main categories. Also, the status of the evaluation of the components of the specialized interview is not appropriate and needs to be corrected. According to the findings, it can be concluded that the components of specialized interviews of candidates for teacher education are not accurately evaluated by interviewers for various reasons. Therefore, in order to accept volunteers with professional qualifications, motivated and interested, with appropriate physical and mental health to enter the teaching profession, it is recommended to use the results of paraclinical examinations and psychological tests along with specialized interviews, to evaluate the physical and mental health, and personality traits to do the work of the volunteers.

تبلیغات