مسئولیت پذیری دانش آموزان در کلاس های مجازی در عصر کرونا: چالش ها و راهکارها (تجربه زیسته معلمان، والدین و متخصصان تربیت) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش، بررسی وضعیت و چالش ها در ارتباط با مسئولیت پذیری دانش آموزان در کلاس های مجازی در عصر کرونا و دستیابی به راهکارهای تجربه شده توسط معلمان و والدین و متخصصین تربیت جهت افزایش مسئولیت پذیری کودکان بود. در این پژوهش با استفاده از روش پدیدارشناسی، در گام اول مصاحبه ای از 21 معلم شهر اردبیل درباره شناسایی چالش و مشکلات موجود در بحث مسئولیت پذیری انجام گردید که اکثریت بر وجود چالش مسئولیت پذیری باور داشتند. سپس برای غلبه بر چالش ها، راهکارهایی توسط معلمان جهت ارتقای مسئولیت پذیری دانش آموزان ارائه شد. در گام بعدی از تعداد 26 والدین، جهت شناسایی چالش ها در ارتباط با مسئولیت پذیری فرزندانشان مصاحبه ای صورت گرفت. یافته ها نشان داد که از نظر والدین، فرزندانشان مسئولیت پذیری بالایی داشتند. برای ارتقای مسئولیت پذیری دانش آموزان، والدین راهکارهایی نیز ارائه دادند. درنهایت از تعداد 10 متخصص تعلیم وتربیت مصاحبه ای درباره دلایل تضاد نظر والدین و معلمان و همچنین دستیابی به راهکارها جهت غلبه بر چالش ها مصاحبه ای صورت گرفت. از راهکارهای ذکر شده می توان به مواردی همچون ارائه الگوی مناسب مسئولیت پذیری، تفهیم مفهوم مسئولیت پذیری و تأثیر آن، تشویق به انجام کارها توسط کودک، مسئولیت سپاری در محیط خانواده و مدرسه، نوشتن قوانین مسئولیت پذیری، واگذاری مدیریت زندگی شخصی به خود فرد، عدم سرزنش و امرونهی در انجام کار ها، عدم محبت وافر به کودک و عدم تکلیف دهی و وظیفه سپاری به صورت کلی و مبهم اشاره کرد.Responsibility of students in virtual classes during the CoVid-19 Pandemic: challenges and solutions (Lived experience of teachers, parents and education specialists
The purpose of the research was to investigate the situation and challenges related to the responsibility of students in virtual classes during the CoVid-19 Pandemic and to find solutions experienced by teachers, parents and education experts to increase the responsibility of children. In this research, using the phenomenological method, in the first step, an interview was conducted with 21 teachers of Ardabil city about the identification of challenges and problems related to responsibility, and the majority believed in the existence of the challenge of responsibility. Then, to overcome the challenges, solutions were presented by the teachers to improve the responsibility of the students. In the next step, 26 parents were interviewed to identify challenges related to their children's responsibility. The findings showed that according to parents, their children were highly responsible. In order to improve students' responsibility, parents also provided solutions. Finally, 10 education experts were interviewed about the reasons for the conflicting opinions of parents and teachers, as well as finding solutions to overcome the challenges. Among the solutions mentioned, it can point to things like providing a suitable model of responsibility, understanding the concept of responsibility and its impact, encouraging the child to do things by himself, giving responsibility in the family and school environment, writing accountability rules, delegating the management of personal life to the individual himself, avoiding blame and orders and prohibitions in performing duties, lack of abundant love for the child and lack of assigning tasks and responsibilities in a general and ambiguous way.