چکیده

  Communication is associated to the effectiveness and efficiency of any sports team function due to its informative, motivational and evaluative role. However, the effects of communication skills within the physical education context are rarely investigated. Hence, the aim of this study was to investigate the effects of communication skills in the physical education on enjoyment and involvement of high school students. It was hypothesized that communication skills within the physical education class have positive effects on enjoyment and involvement of high-school students. The method used in this study was a structural equation modelling. The participants included 384 adolescents age 16 to 18 years old (mean 16.96±0.57 years old) who attended in regular high-schools. Teacher Communication Behavior Questionnaire (TCBQ) and Fragebogens zur Erfassung von Freude am Schulsport im Jugendalter (FEFS-J), and Student Engagement Instrument (SCI) were used for assessing communication skills, enjoyment, and involvement. To analyze data, we used Pearson correlation test and structural equation modeling. Results showed that communication skills had significant effects on enjoyment (T=4.182) and involvement (T=6.082). In addition, enjoyment had significant effects on involvement (T=3.291). Results of evaluating fitness of good showed that our model has a good fit (GOF=0.93). Communication skills are very important for engagement and learning of students.

تاثیر مهارت های ارتباطی در تربیت بدنی بر لذت و اشتیاق در میان دانش آموزان دوره متوسطه

ارتباطات به دلیل نقش اطلاعاتی، انگیزشی و ارزشیابی خود با اثربخشی و کارایی عملکرد هر تیم ورزشی مرتبط است. با این حال، اثرات مهارت های ارتباطی در زمینه تربیت بدنی به ندرت مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مهارت های ارتباطی در تربیت بدنی بر لذت و اشتیاق دانش آموزان دوره متوسطه بود. فرض بر این بود که مهارت های ارتباطی در کلاس تربیت بدنی تأثیر مثبتی بر لذت و مشارکت دانش آموزان دبیرستانی دارد. روش مورد استفاده در این پژوهش مدلسازی معادلات ساختاری بود. شرکت کنندگان شامل 384 نوجوان 16 تا 18 ساله (میانگین0/57± 16/96  سال) بودند که در مدارس متوسطه عادی تحصیل می کردند. برای سنجش مهارت های ارتباطی، لذت و اشتیاق از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مهارت های ارتباطی تأثیر معنی داری بر لذت (4/182=T) و اشتیاق (6/082=T) دارد. علاوه بر این، لذت تأثیر معناداری بر اشتیاق داشت (3/291=T). نتایج ارزیابی نیکویی برازش نشان داد که مدل ما برازش خوبی دارد (GOF=0.93). مهارت های ارتباطی برای تعامل و یادگیری دانش آموزان بسیار مهم است.
اشتیاق ،تربیت بدنی ،لذت ،مهارت های ارتباطی،

تبلیغات