چکیده

The present research was conducted to investigate the causal model of relationship between basic psychological needs and academic resilience in online education with the mediating role of ambiguity tolerance. The current research was applied in terms of purpose and correlational in terms of method. The population of the current research was Rahman Institute of Higher Education’s student studying in the academic year 2021-2022. Two hundred and seven students out of the population were selected through convenience sampling method. The data collection tool in the present research included The Basic Needs Satisfaction in General Scale (BNSG-S), Academic Resilience Inventory (ARI), and ambiguity tolerance (AT). Then the data were analyzed through structural equation method using SPSS 22 and Smart PLS 3 software. The research results showed that basic psychological needs positively and directly affect academic resilience (P<0.05). Moreover, the results revealed that ambiguity tolerance had a direct and positive effect on academic resilience (P<0.05). On the other hand, the indirect effect of basic psychological needs on academic resilience was confirmed through ambiguity tolerance (p<0.05); Therefore, it can be concluded that students whose basic psychological needs were satisfied more, had more tolerance for ambiguity; they were also more academically resilient; in the meantime, providing basic needs was especially important; Therefore, higher education administrators of the country should strive to develop these abilities in students.The present research was conducted to investigate the causal model of relationship between basic psychological needs and academic resilience in online education with the mediating role of ambiguity tolerance. 

مدل علّی رابطه نیاز های بنیادین روانشناختی و تاب آوری تحصیلی: نقش میانجی تحمل ابهام در آموزش آنلاین

پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه ی علّی بین نیازهای بنیادین روانشناختی و تاب آوری تحصیلی در آموزش آنلاین با نقش میانجی تحمل ابهام انجام شد. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری مطالعه ی حاضر، دانشجویان موسسه آموزش عالی رحمان رامسر شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400بوده اند. تعداد 207 دانشجو از این جامعه، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، شامل پرسشنامه نیازهای روان شناختی(BSNQ)، مقیاس تاب آوری تحصیلی (ARI) و مقیاس تحمل ابهام بوده است. سپس داده ها توسط روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS22 و3 Smart PLS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش، نشان داد نیازهای بنیادین روانشناختی بر تاب آوری تحصیلی اثر مثبت و مستقیم دارد(05/0P<). همچنین نتایج نشان داد تحمل ابهام بر تاب آوری تحصیلی، اثر مستقیم و مثبت دارد (05/0P<). از طرفی اثر غیرمستقیم نیازهای بنیادین روانشناختی بر تاب آوری تحصیلی از طریق تحمل ابهام تأیید شد (05/0>p)؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت دانشجویانی که نیازهای بنیادین روانشناختی آنان بیشتر تامین شده ،تحمل ابهام بیشتری دارند، از لحاظ تحصیلی تاب آورتر هستند و در این میان تأمین نیازهای بنیادین اهمیت ویژه ای دارد؛ لذا متصدیان آموزش عالی کشور باید به پرورش این توانمندی ها در دانشجویان همت گمارند.
آموزش آنلاین ،تاب آوری تحصیلی؛ تحمل ابهام؛ نیازهای بنیادین روانشناختی،

تبلیغات