آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

این پژوهش با هدف پیش بینی اختلال سندروم پیش از قاعدگی بر اساس شیوه های رویارویی با استرس و سبک زندگی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، جزء مطالعات توصیفی نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان متوسطه دوم پایه یازدهم شهر آمل در نیمسال تحصیلی دوم 1400-1399 تشکیل دادند که بر اساس جدول کرجسی مورگان 269 نفر به عنوان نمونه به شیوه نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه-های اختلال سندروم پیش از قاعدگی (PSST) استینر (2003)، شیوه های رویارویی با استرس (CISS) اندلر و پارکر (1990) و سبک زندگی (LSQ) لعلی و همکاران (1391) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ماتریس همبستگی و ضریب رگرسیون گام به گام با استفاده از نزم افزار 23spss استفاده شد. نتایج تشان داد شیوه های رویارویی با استرس و سبک زندگی از توان تبیین و پیش بینی اختلال سندروم پیش از قاعدگی برخوردارند. از این رو به ترتیب، شیوه های رویارویی هیجان مدار با استرس و سپس ورزش و تندرستی و سلامت معنوی از مولفه های سبک زندگی، در سه گام توانسته اند میزان 13 درصد از واریانس علای م اختلال س ندرم پ یش از قاع دگی را تبیین و پیش بینی کنند. از این رو پیشنهاد می شود مشاوران و مربیان تربیتی در مدارس ش ناخت صحی ح سبک زندگی و آم وزش رویایی با استرس را جهت پیشگیری از بروز اختلال سندروم پیش از قاعدگی در برنامه آموزشی و جلسات آموزشی مدارس دخترانه مورد توجه قرار دهند.

Predicting Premenstrual Syndrome Disorder Based on Coping Styles with Stres and Lifestyle Methods in Girl Adolescence

The aim of this study was to investigate the prediction of premenstrual syndrome based on coping styles with stress and lifestyle in high school students. The research method was applied in terms of purpose and was a descriptive correlational study in terms of method. The statistical population of the present study consisted of all high school students in the 11th grade of the urban area in the second semester of 2020-2021, and according to Krejcie Morgan table, 269 people were selected as the sample by available non-random sampling method. To collect data, Stinner (2003) Premenstrual Syndrome Disorder (PSST), Andler and Parker (1990) Stress Coping Styles (LISQ) and Lali et al. (2012) Lifestyle Questionnaire were used. SPSS23 software and stepwise regression coefficient were used to analyze the data. Results showed that coping styles with stress and lifestyle have the ability to explain and predict premenstrual syndrome. So that emotion-oriented confrontation with stress and then exercise and health, spiritual health and lifestyle components, in three steps were able to explain and predict 13% of the variance in the symptoms of premenstrual syndrome. Therefore, it is suggested that educational counselors and trainers in schools pay attention to the correct knowledge of lifestyle and copying styles training in schools.

تبلیغات