آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش های تولیدی رسانه ملی بعنوان بزرگ ترین، تأثیرگذارترین و فراگیرترین نهاد فرهنگ ساز و جریان ساز در جامعه ایران، بخش تولید است که نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی و جریان سازی بعهده دارد. با وجود مشکلات فراوان در جامعه، رسانه های بیگانه نیز با ترویج بی اعتمادی و به تصویرکشیدن نمایی تیره وتار از آینده کشور، درصدد گسترش یأس و ناامیدی هستند. با توجه به این شرایط، نقش رسانه ملی بطور عام و بخش های خبری آن بطور خاص، در امیدآفرینی بسیار موثر و حتی تعیین کننده است. این پژوهش با هدف دستیابی به شاخصه های محتوایی و ساختاری خبر امید آفرین در رسانه ملی با روش کیفی فراترکیب انجام شده است. در این تحقیق با بررسی تحقیقات پیشین در زمینه امید آفرینی از طریق رسانه ها، 41 کد باز، 13 کد محوری (مفهوم) و 11 مقوله حاصل شد. مهم ترین مقوله های حاصل این تحقیق عبارتند از: سیاست گذاری خبری مناسب در پرداختن به موضوعات دیگر کشورها، استفاده از تاکتیک ها و تکنیک های پوشش خبری، خنثی سازی اقدامات ناامیدکننده رسانه های معاند، دادن وعده های تحقق آمیز به مردم، سیاست گذاری مناسب در پرداخت به اخبار مثبت و منفی، بازنمایی چشم انداز روشن نسبت به آینده و برآیند امیدآفرین بخش های خبری.  

Content and Structural Indices of the Promising News in the IRIB’s TV

One of the most important and principal production units of the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB), as the largest, most influential and most comprehensive culture-creating and stream-forming institution in Iranian society, is the news production unit of the IRIB’s Television, which plays a very important role in informing and stream-forming. Despite numerous problems in society, the foreign media also play a serious role in expanding hopelessness and despair by promoting mistrust and presenting a gloomy picture of the country's future. Considering these conditions, the role of radio and television, in general, and its news units, in particular, is very influential and even decisive in creating hope. The present research has been conducted to achieve the content and structural indicators of the promising news in the IRIB’s news with a qualitative method of meta-analysis. In this research, 41 open codes, 13 axial codes (concepts) and 11 categories were obtained by examining previous research in the field of creating hope through the media. The most important resulted categories from this study are as follows: appropriate news policy-making in dealing with the issues of other countries, using news coverage tactics and techniques, neutralizing the disappointing actions of the hostile media, making promises to people that will be fulfilled, appropriate policy-making in dealing with positive and negative news, representing a bright perspective towards future and promising outcome of the news sections.  

تبلیغات