زیست اجتماعی براساس مختصات عقلانیت با تکیه بر آثار ملاصدرا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بررسی مختصات عقلانیت از منظر ملاصدرا از مسایل تاثیرگذار در جهت بهبود، اصلاح و ارتقاء کیفی زیست اجتماعی به شمار می رود. منظور از مختصات عقلانیت، تحلیل نسبت به جایگاه و ماهیت عقلانیت و کاربست عقلانی است، که در این پژوهش کاربست عقلانی در سه محور بررسی خواهد شد. محور اول: پرهیز از تعصب و ترویج آزاداندیشی عقلانی، محور دوم: شناسایی و شناخت نسبت به اندیشمندان ظاهرنما و پرهیز از تفکرات واعتقادات آنان و محور سوم: هشدار نسبت به تمایل پیداکردن به عقلانیت خودبنیاد قابل بررسی است. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیل محتوا هر سه محور را ریشه یابی کرده است. ریشه یابی محور اول، در عدم واکاوی مختصات عقلانیت است، علت آسیب زایی محور دوم در عدم تبیین نسبتِ ارزش با مختصات عقلانیت و ریشه یابی محور سوم در ظاهرگرایی دانسته شده است. درنهایت باتکیه بر مختصات عقلانیت و به پشتوانه دو پیشنهاد ملاصدرا یعنی توجه به غایت حکمت و پرهیز از تقلید، زیست اجتماعی را می توان ارتقاء و بهبود بخشید.Socio-biology of Coordinating Rationality Hospital based on the works of Mulla Sadra
Analyzing the indicators of rationality from Mulla Sadra's perspective is considered to be one of the influential issues in the improvement, modification, and enhancement of the quality of social life. The indicators of rationality, according to its position and nature, as well as the application of rationality, can be explained in three axes: First, avoiding prejudice and stagnation and promoting rational free-thinking; Second, identifying the apparent thinkers and avoiding their thoughts and beliefs; And third, warning against the tendency to autonomous rationality. This paper has found the root of all three axes with a descriptive method and content analysis. The root of the first axis is the lack of analysis of the indicators of rationality. The damage of the second axis lies in neglecting to explain the ratio of value with the components of rationality. But the third axis is rooted in superficiality. The findings show that we can promote and improve social life by relying on rationality coordinates and with the support of Mulla Sadra's two suggestions i.e. attention to the ultimate end of wisdom and avoidance of imitation.