از قضیه بیز تا رد طبیعت گرایی خداناباورانه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بر مبنای طبیعت گرایی در بحث تکامل، قوای شناختیِ انسان از طریق انتخاب طبیعی، جهش ژنتیکی و دیگر مراحل کورِ جهش تصادفیِ ژن ها تولید شده اند و هدف نهایی این قوا، بقا و تولید مثل (سازگاری) است. از این رو، این قوا به دنبال تولید باورهای صادق و درست نیست، بلکه کار اصلیِ آنها تطبیق اندام جاندار با محیط پیرامون و در نتیجه زنده ماندن است. یکی از مهم ترین نقدها به طبیعت گرایی، استدلال تکاملیِ بیزمحور است. این استدلال برای ردّ دیدگاه تکامل طبیعت گرایانه، استدلالی مبتنی بر قابلیت اطمینان بخشیِ قوای شناختی ارائه می دهد و از طریق این استدلال، خودشکنیِ دیدگاه طبیعت گرایی را اثبات می کند. به رغم برخی نقاط قوتِ استدلال تکاملیِ بیزمحور در نقد طبیعت گرایی، این استدلال آنجا که به برخی الزاماتِ قضیه بیز توجه ندارد از چند جهت قابل تأمل و نیازمند تکمیل است: ۱. در این استدلال به تخصیص ارزشی مشخص توجه نشده است. ۲. قابلیت اطمینانِ قوایِ شناختی، گاه نیازمند تعلیق است. ۳. اعتبارپذیریِ باورها در انواع مختلفی طبقه بندی می شوند. ۴. استدلال بیزی، دیگر شواهد مرتبط با اطمینان پذیریِ قوای شناختی را نادیده می گیرد. ۵. نتیجه «احتمال قابلیت اطمینان قوای شناختی، ۱ است»، بنابر نظریه تأیید بیز، نتیجه ای نادرست است. ۶. شاید شواهد مستقل، طبیعت گرایی و تکامل را موقتاً از اِشکال خودشکن بودن نجات دهد، اما خودشکنیِ طبیعت گرایی از طریق دیگر استدلال ها قابل اثبات است و لذا اِشکال خودشکنی همچنان به قوت خود باقی است. این مقاله دو هدف را دنبال می کند: نخست، تحلیل استدلال تکاملیِ بیزمحور در رد طبیعت گرایی و دوم، ارائه افزوده ها و پیشنهادهایی برای تکمیل آن.From Bayes’ Theorem to Rejection of Atheistic
Based on naturalism in the discussion of evolution, human cognitive faculties have been produced through natural selection, genetic mutation and other blind stages of random mutation of genes, and the ultimate goal of these powers is survival and reproduction (adaptation). Therefore, these faculties do not seek to produce correct beliefs, but their main task is to adapt the living organism to the surrounding environment and thus survive. One of the most significant criticisms of atheistic naturalism is the Bayesian evolutionary argument (BEA). The model of BEA against naturalism is taken from Bayes’ theorem. Despite some strengths of BEA in the criticism of naturalism, since BEA does not pay attention to some requirements of Bayes' theorem, it needs reflection and completion: First, this argument does not pay attention to assigning any particular value. Second, the reliability of cognitive faculties sometimes requires suspension. Third, the reliability of beliefs is classified in different types. Fourth, the Bayesian argument ignores other evidence related to the reliability of cognitive faculties. Fifth, the result “probability of the reliability of cognitive faculties is 1” is a false result according to Bayes' verification theory. Sixth, independent evidence may temporarily rescue naturalism and evolution from self-defeating, but self-defeating naturalism can be proven through other arguments, and therefore self-defeating is still valid. This paper has two goals: I. analysis of BEA in rejection of naturalism. II. provide additions and suggestions to completing it.