آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تحلیل سوال های آزمون ورودی دانشگاه و عملکرد داوطلبان در پاسخگویی به آنها براساس سطوح حیطه شناختی بلوم. پژوهش از نوع کاربردی و تحلیلی- توصیفی است. جامعه آماری، داوطلبان آزمون ورودی در سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ بودند که بر مبنای جدول کرجسی- مورگان، 384 نفر از شهر تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، کارنامه آزمون داوطلبان ورودی ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷بود. پس از گردآوری داده ها، تجزیه و تحلیل آنها بر اساس کاپای کوهن و آمار توصیفی بود. ابتدا از طریق تحلیل محتوای سوال های آزمون سطح آنها براساس سطوح حیطه شناختی بلوم مشخص شد، سپس، عملکرد داوطلبان در سوال های هر یک از سطوح مورد تحلیل قرار گرفت. بدین منظور از آزمون های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ استفاده شد. یافته ها نشان داد سوال ها بالای 40 درصد در سطح فهمیدن است و عملکرد داوطلبان در هر یک از سطوح نامطلوب بود(کمتر از 50 درصد). از یافته ها نتیجه گیری شد غالب سوال های در حد پائین بود. پیشنهاد می شود سوال ها در سطوح بالای حیطه شناختی بلوم تدوین شود تا بتواند گزینش دانشجو در رشته های مختلف از جمله رشته های دانشگاه فرهنگیان به صورت مطلوب باشد.

Analysis of University Entrance Exam Questions and Candidates' Performance in Answering Them Based on Bloom's cognitive Levels

The purpose of this study was to analyze the university entrance exam questions and the performance of candidates in answering them based on Bloom's cognitive levels. The research is applied and analytical-descriptive. The statistical population was the candidates for the entrance exam from the years 2016 to 2018. Based on the Krejcie-Morgan table, 384 people were selected from Tehran. The data collection tool was the test report of the incoming candidates from 2016 to 2018. After collecting data, their analysis was based on Kappa Cohen and descriptive statistics. First, by analyzing the content of the test questions, their level was determined based on Bloom's cognitive domain levels, then, the performance of the candidates in the questions of each level was analyzed. For this purpose, the tests of 2016 to 2018 were used. The findings showed that the questions were above 40% in the level of comprehension and the performance of the volunteers in each of the levels was unsatisfactory (less than 50%). It was concluded from the findings that the majority of questions were low. It is suggested that the questions be formulated at the highest levels of Bloom's cognitive domain so that the student can be selected in various fields, including the fields of Farhangian University.

تبلیغات